בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

עיסוי יולדת בזמן הצירים והלידה , או עקרונות המסאז*

מסאז` או עיסוי טוב, עשוי להוות תמיכה מצוינת ליולדת בצירים, בעיקר כשהוא משולב בטכניקות נוספות שמתאימות לאירוע הלידה כמו דמיון מודרך, תנועה ותנוחות, נשימות, וכד`. כל אלו מהווים חזיתות מבורכות, כשהן מופיעות כתפאורה טובה על במת הצירים, בתזמון מדויק

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ
תמי אמיר צילומים:

מסאג` עשוי להינתן בדרך-כלל על-ידי בן הזוג, דולה, מלווה לא מקצועי (כמו אחות או חבר), מטפל או מיילדת. חשוב להבין שמיילדת צריכה לשמור את מלוא כוחותיה לשלבי הלידה שבהם אין תחליף לתמיכתה המקצועית, בעיקר לשלב המעבר ולשלב השני, ולבדיקות ההתקדמות, כך שאין זה נבון "לבנות" עליה בעניין זה.
מאחר ששלב צירי הפתיחה (השלב הראשון של הלידה) הנו השלב הממושך ביותר בדרך-כלל בתהליך הלידה, הרי שרוב התמיכה נדרשת בו, וכפועל יוצא, רוב המסאג`ים יינתנו ליולדת על-ידי בן-זוג, דולה או מלווה.
כהקדמה ללימוד עקרונות המסאג` , כדאי לבקש מהאשה עוד בזמן ההריון, להעניק מסאג` למי שהיא עומדת לקבל ממנו מסאג` בזמן הצירים. מקבל המסאג` מוזמן ליהנות, אך גם לשמור על קשב רב. זאת, משום שאנו נותנים לזולת בדרך כלל בדיוק את המסאג` שהיינו רוצים לקבל. הקשב ייתמקד בעוצמת המגע (האם עמוק או מרפרף, וכו`), כיווניו (לנסות ולשרטט במחשבה את ה`ציורים` שמטביע המסאג`, כך שניתן יהיה לשחזרם), שימוש באברים (האם האזור מפעיל הכוח ביותר הוא כף יד פתוחה/סגורה/קמוצה, או צד הכף, או גב הכף, מרפקים, ציפורניים וכו`). כמו-כן כדאי לשים לב לאזורים שבהם מתמקדת נותנת המסאג` כמו שכמות, ישבן, וכו`, ומאלו אזורים היא נמנעת.
הכנה טובה נוספת ללימוד המסאג` יכולה להיות צפיה באשה כאשר היא נמצאת בשינה עמוקה. תנוחת השינה העמוקה, עשויה ללמד על תנוחה נוחה לצירים.
את המסאג` ניתן לחלק לשלושה סוגים. מסאג` עמוק או עדין לגב התחתון, מגע שואב כאב לבטן התחתונה, ומסאג` כללי.
סוג המסאג` הראשון – לגב התחתון – מתאים במיוחד לצירים שמוקד הכאב שלהם מצוי בגב התחתון. בדרך כלל, מקורו של כאב צירים מסוג זה הוא באזור צוואר הרחם או החיבורים הסחוסיים בין חוליות הצולב והעצה, ובין כנפות האגן. משם, מקרין הכאב אל אזור "גומות החן" של הישבן, שהוא בדיוק המקום למקד בו את המסאג`.
על-פי-רוב, מתאים סוג כאב שכזה למסאג` עמוק וחודרני למדי. התנוחה המאפשרת גישה נוחה אל הגב התחתון, הן למקבלת והן לנותן/ת המסאג` היא כשהאשה יושבת הפוך על כסא שעל משענתו מונחת כרית. האשה יושבת כשחזה צמוד אל הכרית, וזרועותיה מעבר לגב הכסא. רגליה פסוקות משני צידי משענת הגב, וראשה נח על אמותיה.
נותן/ת המסאז` מאגרף את כפותיו, ומניח את הזווית החדה ביותר של האגרוף (פרקי האצבעות יוצרים מעין `אגרופן` חד) על אזור `גומות החן` שלעיל של המקבלת. המסאג` הוא בתנועות סיבוביות עמוקות, ככל שנעים לאשה. אם צורה זו מעייפת לנותן/ת או בלתי נעימה למקבלת, כדאי לנסות ולהניח כף יד על אחת ה`גומות`, ומעליה, במרכז, את שורש כף היד השניה, ולצייר מעגלים קטנים ואיטיים על האזור.
כדאי להדריך את האגן להיפתח מאחור באמצעות הדמיון. לצורך כך, כדאי לבקש המחשה של מבנה האגן מהמדריכה להכנה ללידה שלכם.
בזמן כאבים בגב התחתון, אגב, כדאי לנסות ולהימצא בתנוחות הנגזרות מתנוחת העמידה על ארבע, או תנוחת `החתול` ביוגה, או כל הישענות קדימה המפחיתה את העומס מהגב התחתון.
סוג המסאג` השני, המתאים לצירים המכאיבים בבטן התחתונה, הנו עדין במיוחד. אין בו לחיצה או תנועה סיבובית, משום שרוב סוגי המגע בבטן תחתונה, הם בלתי נסבלים לאשה בצירים. מקורם של כאבים בבטן התחתונה בזמן צירים הוא בדרך כלל מאזור צוואר הרחם, או מהימתחות הרקמה הסחוסית שמחברת מלפנים את שתי עצמות האגן, הנמצאת בדיוק מתחת ל`קו הביקיני` והנקראת סימפיזיס-פוביס.
טכניקת המסאג` לאזור זה עושה שימוש מרהיב בדמיון מודרך בשילוב מגע. כדאי לבקש מהאשה להישען באמותיה על הקיר, רגליה בפיסוק קל ובמרחק של 25 ס"מ לפחות מהקיר.
אפשר להציע לאשה להניח את המצח על הצטלבות האמות, לקבלת תנוחה טובה יותר.
עומדים מאחורי האשה, במרחק של 20 ס"מ או פחות, ומניחים את כף היד הדומיננטית (היד הכותבת שלכם) כשהיא פתוחה ורכה על האזור הכואב, בשיפולי הבטן. מצרפים אליה את היד השניה, אותה מניחים מעל ליד הראשונה. מדמיינים ששתי כפות הידיים שלכן הופכות למגנטים של כאב, ואת הכאב בתור אבקה מתכתית, המתמגנטת לכפות הידיים. מאחר שאנו חייבים להלך בנתיבי התקפות של המחשבה שלנו, הרי שאם נתייחס לכאב כאל יישות מתכתית- מגנטית-חשמלית, הרי שאנו חייבים למסור אות ע"י הארכה, לאדמה, או למושג מייצג שלה לפחות. בפשטות, אפשר לסחוט בעדינות את הכאב, דרך מסלולו הטבעי של הציר אל האדמה. מסלול מצוין עשוי להיות ממרכז הבטן התחתונה בתנועה זורמת וארוכה אחורנית את `גומות החן` של הישבן, ומשם לאורך הצד האחורי והפנימי של הירך (נסו לפרוש כף יד ענקית), אל האדמה, או הרצפה. אפשר להסתפק בניעור `אבקת החשמל` אמיתי או דמיוני אל האדמה תוך שאתם מדמיינים את פתיתי הכאב נושרים כגשם אל האדמה.
המעקב אחרי הצד האחורי או הפנימי של הירך חשוב במקרים שבהם מקרינים הצירים, בדומה לכאבים האופייניים למחזור, משיכות חזקות בחלקים האחורי והפנימי של הירך.
אם הכאבים מקרינים אל רצפת האגן, אפשר להשתמש בחום (ע"ע מה עוד ניתן לעשות…)
ובעיסוי חיצוני עצמי של האזור על-ידי ישיבה על כדור של פיזיותרפיסטים. כאבים בעצם הזנב (סקרום) וברצפת האגן מגיבים לעיתים יפה גם למסאג` ידני (חייבים להתייעץ בצוות הרפואי של חדר הלידה לשמירת ההגיינה במקרה זה) מעגלי ועדין.
הסוג השלישי של המסאג` קשור יותר לפריקת מתח שמצטבר במשולש השכמות ובשריר הטרפז. יש לשבת או לעמוד מאחורי האשה היושבת ו`למחוק`, בעזרת האגודלים, את קו התפר של החולצה באזור שיורש מצידי הצוואר אל תחילת הזרועות.
טכניקה נוספת, המשלבת תנוחה מגע ונשימה, היא פשוט לשבת גב לגב עם האשה בצירים. הישיבה גב לגב מאפשרת לאשה לעצום עיניים ולהתכנס אל עצמה, כאשר היא זקוקה לכך, מאפשרת לנותן/ת תמיכה אמיתית לנשימתה, הלחץ על הגב התחתון עשוי לעזור להפחתה של הכאב, והמגע מביא את כל יתרונותיו הברורים.
טיפים כלליים למסאג`:
שתי הידיים תמיד על מקבלת המסאז`
מגע עם נוכחות (לא יד מרפרפת)
לא צריך להיות יצירתיים במסג`
להשתמש בדימויים בזמן המסאג`- הידיים הן מגנטים של כאב, המאריקות אותו, את הכאב, אל תוך האדמה
לחשוב מה הידיים משדרות: נותן המסאג` צריך להיות נינוח גופנית, כדי לא להעביר מתח
סוגים שונים של עיסוי: מגע חזק וממוקד, תנועות ארוכות ועגולות
להוביל את הכאב למטה והחוצה, תמיד לתת לו מוצא, לשרטט עם המחשבה ערוצי נחל שדרכם יכול המתח לזרום החוצה
אזורים למסאז` - "גומות החן" של הגב התחתון, בטן תחתונה, רצפת האגן, פי הטבעת, הצד הפנימי של הירכיים.
מוקדים נוספים של מתח - כתפיים ושכמות - למחוק את המתח מקו התפר של החולצה
תנוחות למסאז` - עמידה והישענות על הקיר, ישיבה על כסא והישענות עם החזה על המשענת, שכיבה על הצד
עיסוי עצמי: כדורי טניס בגרב, עיסוי כנגד הקיר, לבקש ממיילדת להדריך


תנוחות לצירים וללידה


נשימות לשעת הצירים והלידה


גלשו לעמוד הראשי של מדור היוגה וממנו לתנוחות: חתול, תנועות אגן בחתול, ישיבה יפנית


לידה פעילה ולידת מים


גלשו לעמוד הראשי של מדור היוגה וממנו לתנוחות: חתול, תנועות אגן בחתול, ישיבה יפנית


דמיון מודרך



איך תוכלי להיות בטוחה שהצירים התחילו?


מתי להגיע לחדר הלידה?


ירידת מים - מה לעשות אם ירדו המים?


תיק לידה - מה חשוב לקחת?


תכנית לידה - איך בונים ומגישים אותה?


תנוחות בצירים, מה עוזר?


עקרונות המסאג` - עיסוי לידה


נשימות בלידה, לכל שלבי הלידה


נשימות ללידה - דימויים משפת הדמיון המודרך


מה לעשות עם כאבים ועיכובים? (טיפים בנושא שיכוך כאבים טבעי בלידה)


איך ללחוץ נכון בלידה ולהגן על רצפת האגן - עקרונות וטיפים לקראת שלב הלחיצות בלידה


חתך חיץ (אפיזיוטומיה), ואיך למנוע אותו?


ואם חתכו (בוצעה אפיזיוטומי? טיפים)


התינוקיה - חיסונים, תמ"ל, טיפול בתינוק


המיילדת שלך וממה היא פוחדת


חדר לידה - מה באמת קורה כיום בחדרי לידה בישראל

*המידע באתר זה הנו כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי. אין להשתמש במידע לצורך אבחון בעיה רפואית או להתאמת טיפול כלשהו או המנעות ממנו.
 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש