בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

מה קורה בתינוקיה (חיסונים כן או לא, פורמולה, טיפות עיניים, בדיקות וכו)*

התינוקיה היא חלל גדול, מחומם, ומואר בתאורה בהירה 24 שעות ביממה, אליו נלקחים היילודים לאחר הלידה, לצורך שהיה, רחצה, הלבשה, החתלה, שמירה, הזנה ומתן טיפולים שונים ובדיקות. אל התינוקיה צמוד חדר טיפולים ובדיקה, בו מתבצעים הטיפולים שיפורטו להלן. כפי שתראי מיד, לא רק הכנה ללידה דרושה לך, אלא גם הכנה לתינוקיה...

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ

תחילת שרשרת החיול של התינוק: קבלה לתינוקיה
ראשית, מסירה אחות התינוקיה את השיירים של קרומי השפיר, המקוניום אם נפלט והוורניקס מעורו של התינוק, ולאחר מכן היא רוחצת אותו בשמפו תינוקות בכיור. התינוק הרחוץ מיובש במגבת עדינה, מחותל, ומולבש בבגד עליון. בדרך כלל כורכים מתחת לזרועותיו וסביב פלג גופו התחתון חיתול כותנה חלק, במקום מכנסיים, ה`אורז` אותו בתנוחה עוברית, הנראית נוחה וטבעית למדי ליילודים. לאחר מכן מונחת ה`חבילה` הקטנה במיטת זערורית ושקופה, הנראית כהכלאה בין אקוריום לעגלה גבוהת רגליים.
במשך השעות הראשונות לחייו שוכב היילוד בעריסה זו, וצורח, בדרך-כלל. כדי להשקיט צרחות אלו, ניתנים לתינוק תחליפי חלב, מים ממותקים או מוצצי גומי. שעות החיים הראשונות הן עירניות, ובמהלכן רפלקס היניקה חזק ביותר אצל התינוק. לאחר העירנות הראשונית שוקע היילוד בשינה עמוקה של כ 10- שעות.
כשעה וחצי עד שש שעות מהלידה, נלקח התינוק לחדר הטיפולים, שם יעבור, בין השאר, ארבע דקירות: שתי בדיקות דם PKU ן-G6PD הנלקחות מהעקב, ושתפקידן לגלות מחסור באנזים מסוים ורגישות לסולפה ולפול. שתי הדקירות הנוספות מכוונות לירך – זריקת ויטמין K , האמור לעורר את תפקודי מערכת הקרישה וחיסון נגד צהבת נגיפית מסוג B. עיקר הטענה שהושמעה כנגד הזרקת ויטמין K, היא על קשר לכאורה בין פרוצדורה זו ובין התפתחות מחלות של הדם בילדים. את עיקרי הטענות נגד חיסון הצהבת בפרט, וחיסונים בכלל, אפשר למצוא בחוברת קריאה של דר` חיים רוזנטל וקית` אלכסנדר, בשם `כל מה שרצית לדעת על חיסונים ולא היה לך את מי לשאול`. את החוברת ניתן להשיג בטל` שלהלן, בארגון `חסון` , המספק מידע על חיסונים 052-8903123.
גורם נוסף שיש לקחת בחשבון לגבי החיסון נגד צהבת: מאחר שהוא ניתן בשלוש מנות, ניתן לקבלו גם במועד מאוחר יותר בתחנת טיפת חלב.
כדי לקבל כלים הולמים להחלטה האם לאפשר את מתן הזריקות, כדאי שתתיעצו עם רופאכם (שימליץ) ועם הומיאופת או נטורופט, (שיתנגד).
בתינוקיית ביה"ח ליולדות `ליס` שבאיכילוב, מקבל התינוק לפיו מוצץ טבול בתמיסת סוכר. לדבריהם, מקל הסוכר את תגובת הכאב של יילודים לדקירות.
בתוספת לחיסונים, עובר התינוק בדיקה של רופא ילדים, המוודא שהלידה עברה בשלום מבחינת הילוד (ללא נקעים ופגיעות אחרות), ושהוא בריא ושלם. הבדיקות כוללות בראש ובראשונה את ההערכה לפי סולם אפגר, הנעשית באמצעות התבוננות בצבע עורו של התינוק, נשימתו, מתח השרירים שלו, ותגובותיו לגירוי רפלקסים. בנוסף בודק רופא הילדים את תקינות אברי המין, שלמות החך, המצאותו של פתח פי הטבעת, גודלם התקין של האברים הפנימיים בבטן (על-ידי מישוש חיצוני), וכן האם נראה שהתינוק סובל מצהבת פיסיולוגית. תינוקות שרמת הבילירובין שבדמם גבוהה, עוברים טיפול פוטותרפיה, הכולל חשיפת עורם לאור חזק, תוך הגנה על אברים רגישים כעיניים ומערכת הרביה.
כמו-כן, מקבלים התינוקות באופן שגרתי טיפול אנטיביוטי בצורת טיפות או משחה לעיניים למניעת זיהום אפשרי מתעלת הלידה.
בתי-חולים רבים מאפשרים ליילוד ולהורים שהות משותפת של עד שעה וחצי בחדר הלידה (אם הלידה היתה תקינה, והתינוק במצב טוב), בטרם יבקשו לקחת את התינוק לתינוקיה.
למרות שזהו נוהג רווח – יש לזכור שזכותכם המלאה להחליט אחרת. התינוק שנולד לכם, הוא שלכם, ולאף אחד אין הזכות לקחת אותו מכם. זכותכם המלאה גם להיות נוכחים בעת ביצועם של כל הטיפולים והבדיקות. במהלך שהותו בתינוקיה יעבור בדרך כלל התינוק שתי בדיקות מקיפות אצל רופא הילדים.
בתי החולים מחזיקים בסל שירותים, שמוצע לכם למעשה לבחירה: כל עוד אתם מאושפזים, זכאי התינוק למגוון השירותים הכולל החתלה, רחצה, חיסונים וכו`, אולם עליכם לזכור כי זכותכם גם שלא להיעזר בשירותים אלו. הורים רבים נרגשים ומבוהלים מדי לאחר הלידה, מכדי לעמוד על זכותם לקבל את התינוק לאחריותם הבלעדית, ונושאים מבטים מעריצים אל אחיות התינוקיה המיומנות, בחתלן וברחצן את התינוקות ביעילות מדהימה.
כדאי גם לקחת בחשבון כי קיימות אינספור אפשרויות לניצול יעיל של שירותי התינוקיה בהתאם לרצונותיכם. ניתן לדוגמא להיעזר בשירות השמרטפות כדי לאפשר לאמא סופסוף שינה טובה לאחר לידה ממושכת, אך אין זה אומר כי אתם מסכימים שיקבל את הזריקות ביום הראשון לחייו אלא אולי דווקא לדחות את הזריקות ל24- שעות אחרי הלידה. מי שאינה מעוניינת שתינוקה יקבל פטמות גומי יכולה לתלות על העריסה שלט `חלב אם בלבד, נא להעיר את האמא להנקה` כדי להימנע ממתן תחליפים. שלט המנמק את הסירוב באלרגיה למוצרי חלב במשפחה, עשוי להבטיח עוד יותר מרחק בטוח מהבקבוק. כדאי ורצוי לבקש מאחות התינוקיה להראות לכם כיצד רוחצים תינוק, חופפים את ראשו, מחתלים ומטפלים בחבל הטבור שלו. צוות התינוקיה ידידותי ביותר בדרך-כלל ומלא ברצון טוב לעזור וללמד.
הורים שרוצים בטיפול מיוחד בתינוקם, או בהעדרו של טיפול ספציפי חייבים להתבטא – בכתב או בעל-פה. תינוק שבעבורו לא יובעו דרישות, יקבל את סדרת הטיפולים המלאה. כדאי לציין את רצונותיכם בפרק מיוחד בתכנית הלידה, ולמסור אותו לאחראית התינוקיה מיד לאחר הלידה.
שאלת חוקיותם, אגב, של טיפולי הזריקה ללא מתן הרשאת ההורים בכתב מראש – נמצאת בבדיקה משפטית מטעם `אמנות הלידה`.

בקשות לתינוקיה
אם לא יתאפשר ביות מלא, ומאחר שאני מעוניינת בהנקה מלאה -
אנא הימנעו מלתת לתינוק כל פטמת גומי או כל תוספת שתיה והזנה, אני מבקשת שתעירו אותי להנקה!
אנא הימנעו ממתן כל זריקה לתינוק (מתנגדים באופן נחרץ לחיסון הצהבת ולוויטמין K ונשמח לחתום על טופס מתאים)
אנו מבקשים להיות נוכחים בזמן בדיקות רופא, ובזמן לקיחת בדיקות הדם
אנא הימנעו ממתן טיפות עיניים או משחה אנטיביוטית לתינוק
אנו הורים חדשים ונשמח ללמוד איך רוחצים את התינוק ומחליפים חיתול

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך כהכנה ללידה


איך תוכלי להיות בטוחה שהצירים התחילו?


מתי להגיע לחדר הלידה?


ירידת מים - מה לעשות אם ירדו המים?


תיק לידה - מה חשוב לקחת?


תכנית לידה - איך בונים ומגישים אותה?


תנוחות בצירים, מה עוזר?


עקרונות המסאג` - עיסוי לידה


נשימות בלידה, לכל שלבי הלידה


נשימות ללידה - דימויים משפת הדמיון המודרך


מה לעשות עם כאבים ועיכובים? (טיפים בנושא שיכוך כאבים טבעי בלידה)


איך ללחוץ נכון בלידה ולהגן על רצפת האגן - עקרונות וטיפים לקראת שלב הלחיצות בלידה


חתך חיץ (אפיזיוטומיה), ואיך למנוע אותו?


ואם חתכו (בוצעה אפיזיוטומי? טיפים)


התינוקיה - חיסונים, תמ"ל, טיפול בתינוק


המיילדת שלך וממה היא פוחדת


חדר לידה - מה באמת קורה כיום בחדרי לידה בישראל

*המידע באתר זה הנו כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי. אין להשתמש במידע לצורך אבחון בעיה רפואית או להתאמת טיפול כלשהו או המנעות ממנו.

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש