בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

אפידורל נוגע ללב - על השפעות הלוואי של הרדמה אפידורלית בלידה

החומר הפעיל, הניתן בשעת צירים כחומר אלחוש מקומי ליולדות בהרדמה אפידורלית, הוא בעל השפעה סיסטמית, ולא מקומית בלבד, כפי שנהוג לחשוב. ההשפעות הפרמקולוגיות הלא מדוברות של אפידורל עלולות לכלול תגובות אלרגיות חריפות, שיבוש קצב הלב, ובמקרי רגישות גבוהה – הפסקת פעולת המערכת לב-ריאה

 גרסת הדפסה   
 
מאת: הרמן וייס*

האפידורל, המשמש בשעת צירים כשיטת הרדמה מקומית ליולדות, הנו בעל השפעה סיסטמית ולא מקומית בלבד, כפי שסבורות יולדות רבות. ההשפעה הסיססטמית כוללת הורדת קצב הלב ולחץ הדם ונחווית בכל מקרה של מתן אפידורל. כמו-כן, במקרים מסוימים של רגישות, שלא ניתן לחזותה מראש, עלולות להתפתח תגובות חריפות של אלרגיה כהתרחבות או התכווצות של כלי הנשימה, שיבושים בקצב הלב, ובמקרים של רגישות גבוהה במיוחד - אף להפסקת פעולתה של מערכת הלב והריאה.
החומר הפעיל הניתן במהלך ההרדמה האפידורלית שייך למשפחת החומרים המאלחשים או הלידוקאינים, המונה את הלידוקאין, המרקאין והאזרקאין. חומרים אלו, המצויים בשמוש נרחב ברפואת שיניים ובכירורגיות קטנות, גזורים מהקוקאין, המופק מצמח הקוקה, ומנטרלים באופן זמני את ההולכה העצבית מהתא למוח.
כדי להעביר מסר עצבי של כאב, נפתחות בדופן התא תעלות המקשרות בין תוך התא ובין הנוזל הבין תאי. בתהליך שמעורבים בו מלחים מסוג נתרן, אשלגן ומגנזיום, מופר מאזן המלחים שבתא, המעוניין לתקן את המצב. כמו במירוץ שליחים, נשלחים כל עוד נשמר מצב המצוקה יונים של קלציום, מגנזיום וסידן פנימה והחוצה מהתא. פעילות זו מתרחשת מספר רב של פעמים בכל שניה, ממש כמו איתות במכונית, ו``משאבת הקלציום`` היא שמדווחת למוח, דרך סיבי העצב, על המצוקה, שמתורגמת בקורטקס לכאב.
כל עוד פועלת המשאבה לתיקון מאזן הריכוזים בתא, נשמר רצף איתותי הכאב. המאלחש מתערב במנגנון התיקון, ומונע מהאינפורמציה החדשה בכל פעם של שינוי לעבור למוח. ברגע שהמסר קבוע, נוצר למעשה מצב של העדר אינפורמציה, והמוח מבין שעליו לחזור לברירת המחדל של אי כאב.
כדי למנוע תחושת כאב באמצעים תרופתיים, ניתן ליישם אחת משלוש דרכים: הראשונה - לנטרל את מגנון התיקון של כל התאים המצויים במצוקה, השניה, לנטרל את האזור במוח המקבל את השדר העצבי ומתרגם אותו לתחושת כאב, והשלישית – לנטרל את ``מרכזת הטלפונים" של העצבים כדי לחסום את השדר מלהגיע למוח.
כדי ליישם את הדרך הראשונה על כאבי הצירים, צריך היה להזריק כמות מספקת של לידוקאין, כדי שיחסום את אזור התאים שבמצוקה, שעשוי להיות עצום. הדרך השניה מקובלת בשימוש נרחב – זוהי זריקת הפטידין (טשטוש), שמקהה את תחושת הכאב, אם כי אינה חוסמת אותה לחלוטין. בדרך השלישית, של ניטרול מרכז העצבים, מוזרק הלידוקאין אל המרווח האפידורלי, בין חוליות המותנית, קרוב למרכז העצבים שאחראי על תשדורות התחושה של הגוף מהאגן ומטה.
הלידוקאין אמור לתת את התועלת המרובה ביותר מבחינת כמות החומר (מינימלית) יחסית להשפעה (מקסימלית) בחסימת כאב. הבעיה היא שהחומר המוזרק, שאמור להתפזר כלפי מטה בחלל האפידורלי, מתפזר ככל נוזל החודר לגוף, גם לאזורים אחרים. כך, מגיע חלק מהחומר בדיפוזיה דרך עמוד השדרה לכל מערכות הגוף, כולל מערכת לב-ריאה, ואף לתינוק, בתנאים מסוימים. למרות מה שמקובל לחשוב, הלידוקאין בהחלט עובר את השיליה.
השפעת הלידוקאין על המערכת, מתבצעת בשני מישורים עיקריים: הרחבת כלי הדם, והורדת קצב הלב. פעולתו בשני מישורים אלו, מביאה להורדת לחץ הדם. כדי למנוע את ירידת לחץ הדם לרמות מסוכנות, מועלה לחץ הדם באופן מלאכותי מראש, באמצעות מתן אינפוזיה, תהליך הידוע בסלנג הרפואי גם כ"הרצת נוזלים". הנוזלים מגדילים את נפח הנוזל העובר בכלי הדם באופן כזה שאמור למנוע קריסה של מערכת כלי הדם בעת ההרחבה הפתאומית הנחווית בשל הזרקת הלידוקאין.
הלידוקאין, יש לדעת, ניתן כתרופת חירום לעצירת טכיקרדיה – דופק מהיר. כשחייבים להוריד את הדופק בצורה דרסטית, מזריקים לידוקאין לווריד, כדי לקבל תגובה מהירה. כמאלחש, מגיעה השפעתו זו של הלידוקאין כתוצר לוואי של הטיפול, שאינה ניתנת לשליטה או לחיזוי מלאים. כאשר המינון הינו גבוה במיוחד, מה שמוגדר כ"מנת יתר", עלולה להיגרם תופעת לוואי מסוכנת ביותר – היעלמות הדופק.
בעיה נוספת הכרוכה במתן לידוקאין באפידורל, היא שאין דרך לצפות רגישות מיוחדת מראש לחומר. ככל חומר, עשוי גם הלידוקאין לעורר רגישות יתר. במקרה כזה, הידוע יותר כתגובה אלרגית, משחרר הגוף היסטמין שגורם תופעות חריפות של דלקת, התכווצות או התרחבות של כלי דם ונשימה, ועוד.
נשים שחוו עילפון, סחרחורות או קשיי נשימה כתוצאה מהרדמה מקומית במסגרת טיפול שיניים, עשויות להיות רגישות ללידוקאין. עם זאת, אי רגישות למתן הזריקה המקומית בטיפול השיניים, אינה מעידה על העדר רגישות לחומר. אינדיקציה נוספת אפשרית, אך שאינה מבטיחה דבר, היא שרוב האנשים, שאינם רגישים ללידוקאין, חווים בדרך-כלל העדר תחושת כאב לאחר זריקה אחת בטיפול שיניים. כאמור, גם אם אין אינדיקציה מוקדמת לרגישות ללידוקאין, היא עלולה לצוץ בתגובה למתן אפידורל.
*הרמן וייס, הוא רוקח אחראי, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים B.PHARM במדעי החיים

לסיפורה האישי של קרין משתתפת פורום אמנות הלידה על סיבוך פזילה ועוד כתוצאה משימוש באפידורל

לדיון מרתק בפורום בנושא לידה ללא אפידורל

למאמרים נוספים במדור חדשות 

לטופס הסכמה עליו מחתימים יולדת לקראת מתן אפידורל

 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 


אפידורל מותקן בגב מטופלת

 

 

 

 

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש