בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

ויטמינים ותוספי מזון בהריון ובהנקה

תקציר הרצאתו של ד"ר מתי ברקוביץ`, ממרכז למידע תרופתי ב"אסף הרופא" ("הריופון") בכנס דיאטניות מתאריך 2.5.2001

 גרסת הדפסה   
 
מאת: טובה קראוזה - דיאטנית קלינית

נשים רבות נוטלות תרופה אחת או יותר במהלך הריון. אם בשל מחלות חריפות, המופיעות במהלך ההריון, ואם בשל מחלות כרוניות. כמו כן, נשים רבות נכנסות להריונות בלתי מתוכננים תוך כדי נטילת תרופות שונות. מעריכים שכ- 50% מההריונות בעולם המערבי אינם מתוכננים.
בשל העלייה במודעות הציבור לעובדה שתרופות עלולות להזיק לעובר במהלך ההריון, נשים רבות הנוטלות תרופות במהלך ההריון, ובני משפחתן, נכנסים לחרדה, אשר לעיתים קרובות אינה מוצדקת.
למשל, נשים רבות מעדיפות להימנע מליטול תרופה להורדת החום (כמו אקמול, אשר בטוח לשימוש בהריון) מבלי לדעת כי חום מעל 39 מעלות צלזיוס מעל ל- 24 שעות מזיק לעובר של חיות מעבדה. (לגבי עובר אדם – אין מספיק נתונים).
כמעט כל התרופות עוברות דרך השיליה, אך אין זאת אומרת שהיא טרטוגנית (כלומר, גורמת למומים בעובר). ד"ר ברקוביץ` הביא לדוגמה מצבים כמו דלקת בגרון מחיידק הסטרפטוקוקוס או זיהום חיידקי בדרכי השתן, אשר מסוכן יותר מהטיפול האנטיביוטי למחלות אלו.
ד"ר ברקוביץ` מחלק את תקופת ההריון לארבעה שלבים, מבחינת ההשפעה שיש לתרופות טרטוגניות:
שלב ראשון – מרגע הפריית הביצית ועד היום ה- 18 לאחר יום הפרייתה. תקופת ההשרשה של הביצית המופרית. תקופה זו מוגדרת לעיתים "הכל או לא כלום" (כארבעה שבועות מהיום הראשון של הוסת האחרונה) כיוון שנזק טרטוגני בשלב זה יגרום, לרוב, לאיבוד הביצית המופרית או שיהיה תיקון מלא של הנזק והמשך הריון תקין.
שלב שני – תקופת יצירת האיברים (אמבריוגנזיס) – 12 השבועות הראשונים להריון. בתקופה זו נוצרים האיברים והמערכות החשובים. זוהי תקופה קריטית מבחינת מומים שעלולים, חלילה, להיגרם.
שלב שלישי – 13 שבועות עד 24. כל המבנים והאיברים כבר התפתחו. בתקופה זו העובר ממשיך לגדול ולעבור דיפרנציאציה (התמיינות של התאים לאיברים ורקמות) נוספת.
שלב רביעי – שבוע 25 ועד הלידה. בתקופה זו יש לעובר יכולת ירודה לעשות מטבוליזם של חומרים רעילים. (כלומר, לעבד בעצמו את החומר), עובדה שחשיבותה עולה לקראת הלידה.
ד"ר ברקוביץ` הדגיש בהרצאתו את האבסורד של חשש מפני תרופות שניתנות על ידי מרשם רופא לעומת נטילה בלתי מבוקרת של תוספי תזונה וויטמינים, אשר פעמים רבות עלולים להזיק.
דוגמאות לתרופות טרטוגניות:
1. פניטואין – תרופה אנטי-אפילפטית, אשר גורמת למחסור בחומצה פולית בגוף האישה, ולכן מגבירה את הסיכון למומים מסוג NTD = Neural Tube Defects.
2. חומצה ואלפורית – כנ"ל.
כיוון ש- 0.5% (חמש נשים מתוך אלף) מהנשים סובלות מאפילפסיה בהריון, חשוב לדעת, כי נטילת חומצה פולית במינון של 4 מיליגרם ליום עשויה למנוע את המומים הללו.
3. איזוטריטנואין (תרופה לטיפול באקנה) ומינונים גבוהים של ויטמין A אשר נלקחות דרך הפה. חשוב לדעת כי המינון הרצוי הוא 3000 יחידות בינלאומיות עבור נשים בהריון, והמינון המקסימלי המותר הוא 10000 יחידות בינלאומיות. יש לשים לב שתכשיר המולטי-ויטמין הנלקח בזמן ההריון אינו מכיל מינונים גבוהים מדי של ויטמין A בצורת רטינול.
4. מינוני ענק של ויטמין C – קיים ויכוח אם עודף ויטמין C גורם למומים בעובר. כרגע אין דיעה מוחלטת, אלא רק מספר דיווחים על צפדינה אצל תינוקות שנולדו לאימהות שנטלו מינוני ענק של ויטמין C בזמן ההריון. (צפדינה היא מחלת חסר בויטמין C, אשר כוללת דימום בכל איברי הגוף ויכולה לגרום למוות).
5. ויטמין D – נמצא כטרטוגני בחיות מעבדה. לא מומלץ ליטול יותר מהקצובה.
6. אכינציאה ופרופוליס בהריון – רק בשנים האחרונות נערכו עבודות על התכשירים. לגבי תכשירים אשר מקורם היה ידוע והמינון של כל החומרים בו היה ידוע – לא נמצא שיעור מומים שונה אצל נשים שנטלו תוסף זה לעומת שיעור המומים הרגיל באוכלוסיה: 3%-4% מההריונות הם הריונות עם מומים. הבעיה: לא בכל תכשיר ידוע המקור והמינון המדוייק של כל הרכיבים...
מסקנה לגבי ויטמינים בהריון: לא ליטול יותר מדי ולא פחות מדי... מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע.
לגבי הנקה:
ד"ר ברקוביץ` ממליץ להימנע מעישון ומאלכוהול הן בהריון והן בהנקה ולקרוא היטב את התוויות על גבי התוספים אשר נוטלים. כדוגמא הובא תיאור מקרה של אם אשר נטלה בהנקה תוסף מזון המכיל עופרת, ובכך נגרמה הרעלת עופרת לתינוק.
לגבי מתן ויטמינים A+D לתינוק: ד"ר ברקוביץ` ממליץ על מתן 2 טיפות , פעם ביום לתינוק עד גיל שנה, גם לתינוק יונק וגם לתינוק אשר ניזון מתחליף חלב. ד"ר ברקוביץ` מדגיש כי עודפי ויטמינים אלו רעילים לתינוק ולכן לא מומלץ לנקוט בדרך בה האם תיקח תוספי הויטמינים הללו כדי שריכוזם בחלב יהיה גבוה יותר ובכך – התינוק יקבל יותר במקום לתת לו את התוסף.
בכל מקרה, מסביר ד"ר ברקוביץ`, אסור בתכלית האיסור לשמן את פיטמת השד בטיפות מהויטמינים הללו, כיוון שכך נוצר מצב בו התינוק מקבל מינון יתר של הויטמינים.
לסיכום, יש להיזהר עם נטילת תוספים וויטמינים ולהתייעץ עם אנשי מקצוע. חשוב לזכור כי הכיתוב "ברשיון משרד הבריאות" מהווה חותמת גומי בלבד, משרד הבריאות אינו בודק אם התכשיר יעיל ובטוח, בעוד שתרופות מרשם כן נבדקות לשם כך.
טלפון מרכז למידע תרופתי "הריופון"
במרכז רפואי "אסף הרופא": 9779309-08

*טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית מומחית בתזונת נשים הרות ומיניקות. לתיאום פגישת ייעוץ אישית או הרצאות בנושאים אלו: טלפון 9505079-09, דואל:tova_krause@hotmail.com

לפורום תזונה בהריון לאחר לידה ובהנקה עם טובה קראוזה
לאתר תזונה-טובה עם טובה קראוזה דיאטנית קלינית
למאמרים נוספים של טובה קראוזה במדור התזונה 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 


מגזימות עם הויטמינים, נמנעות מתרופות חשובות

 

 

 

 

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש