בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

גישור בתהליך גירושין - מקונפליקט וסכסוך לקידום אינטרסים והסכמה

הכל אודות גישור בתהליך גירושין, ויתרונותיו על פני ההליך המשפטי: עולה פחות, מלחיץ פחות, נמשך פחות

 גרסת הדפסה   
 
מאת: עו"ד טלי אויזרוביץ*

גישור הינו כלי חשוב ויעיל ליישוב סכסוכים, וביסודו עומדת התפיסה לפיה עדיפה דרך הידברות ישירה, יעילה ומועילה בין הצדדים, המוכשרים לפתור את המחלוקות ביניהם טוב יותר מאשר גורם חיצוני, כגון שופט או בורר, וזוהי הגישה אותה מבקש הגישור להנחיל.

בניגוד לשופט, המגשר אינו מחליט או כופה פתרון על הצדדים אלא משמש כמסייע נייטרלי לקידום האינטרסים של השותפים להליך. האלמנטים של הבנה, השלמה ותקשורת מהווים את המפתח לניסוח הסכם יעיל ומועיל בטווח הקצר ובטווח הארוך, בסיום אקט גישור.

במהלך גישור, מקיימים מספר פגישות, עם המגשר, במשרדו, באוירה נינוחה, בהן נפגש הוא עם שני הצדדים יחד סביב שולחן אחד ואף מקיים פגישות נפרדות, לפי הצורך. בגישור עוברים הצדדים תהליך של שינוי, ועוברים ממחלוקת וסכסוך, להסכמה. בסיום מהלך גישור, מנוסח הסכם הגישור, אשר מאושר על ידי בית המשפט ומקבל תוקף של פסק דין.

בלב ליבו של הליך גישור עומדים האינטרסים של הצדדים במשא ומתן. תפקיד המגשר הוא לסייע לשותפים להליך לזהות את האינטרסים הללו ולסדרם על פי סדר חשיבות עקרוני, על מנת למקד את ההליך בדיון בנושאים החשובים ביותר. המגשר דואג לבניית אמון ומחוייבות לתהליך וכן מציג טכניקות תקשורת שונות. ההסכם המתקבל הוא הסכם "של הצדדים" בהתאם לפתרונות שהם העלו והסכימו עליהם, ולא של המגשר.

הסכם זה הוא בשליטתם המלאה, דבר התורם להגברת רצון הצדדים להתחייב לתנאיו. תוצאה זו, של הגברת הרצון להתחייב לתנאי ההסכם, רצויה במיוחד בתחום סכסוכי המשפחה, בהם לעתים קשה הכפייה ומלווה בהיזקקות להליכים משפטיים נוספים, למשל בקיום הסדרי ראייה ותשלום המזונות.

חתימה בסופו של דבר על הסכם, יש בה כדי להבטיח כי ההסכם יעמוד במבחן הזמן ואם יתעוררו מחלוקות נוספות יהיו בידי הצדדים הכלים להתמודד איתן: לנהל מו"מ ישיר או לפנות לבצע גישור בשנית.

על המגשר חלה חובת חיסיון כלפי כל שנאמר בגישור ואינו יכול להעיד בבית המשפט בכל הנוגע לסכסוך. המגשר אף אם הינו עורך דין, אינו מייעץ לצדדים בעניינים משפטיים והצדדים מופנים לעורך דין לפני החתימה על ההסכם לצורך ייעוץ משפטי.

כאמור חיסיון גישור הינו חיסיון מוחלט, לפיו אין לבית המשפט שיקול דעת להורות על גילוי מידע שנמסר במהלך הגישור וקבלתו כראיה.

צדדים המעוניינים לפנות ישירות למגשר, עוד טרם פנה מי מהם מבית המשפט יכולים לעשות כן, ולחסוך בכך הליכים משפטיים מיותרים, טרחה, זמן וכסף רב.

יתרונות הליך גישור על פני הליך משפטי


באמצעות גישור ניתן להגיע להסכם תוך זמן קצר, הרבה לפני השלמת הדיון בבית המשפט;
עלות הליך גישור נמוכה מעלות ניהול תיק בבית המשפט;
הליך גישור חוסך מתח נפשי רב המלווה ניהול תיק בבית המשפט;
הגישור נותן לצדדים הזדמנות לבטא את עמדתם ללא הכללים הפורמליים הנדרשים בבית המשפט ובאווירה נינוחה ורגועה;
ניהול הליך הגישור מאפשר לצדדים להגיע לכל הסכם המקובל עליהם, בתנאי שאינו מקפח אף אחד מהם, העומד במסגרת הכללים החברתיים והמשפטיים המגדירים את גבולות קשת הפתרונות האפשריים של הסכסוך.

ההסכם שמושג בגישור מקבל תוקף של פסק-דין והינו למעשה פסק דין שתוכנו וניסוחו נקבעו ע"י הצדדים;
הצדדים מחוייבים יותר להסכם המשקף את הפתרון שהם עצמם בחרו בו, דבר החוסך ריבים ועגמת נפש והיזקקות להליכים משפטיים נוספים, לאחר קבלת פסק הדין.
במידה ולא הושג הסכם, ההשתתפות בגישור אינה מונעת מהצדדים לשוב ולהתדיין בביה"מ או לפנות לכל דרך אחרת על מנת ליישב את הסכסוך.

גישור עבור גירושין


גישור משפחתי של בני זוג אשר מתכוונים להתגרש, הוא תהליך וולונטרי אשר מטרתו להפחית את מרירותם של הצדדים האחד כלפי השני ולהוביל להסדר מסוכם על שני הצדדים. ההסדר נוגע למשמורת הילדים ולחלוקת רכוש.

הגישור עוזר לבני הזוג לפתור בעיות פיננסיות ומשמורת כמכלול. בני זוג שרוצים להיפרד אבל לא החליטו על גירושין עדיין, יכולים להימנע מתשלום כבד לעורכי דין ע"י גישור והסכם תמיכה זמני מבחינה כספית והפחתת המתח מהילדים.

גישור ניתן לקיים גם לאחר הגירושין ממגוון סיבות: שינוי המשמורת, צרכיהם המשתנים והמתפתחים של הילדים או שינוי משמעותי בנסיבות חייו של ההורה כמו מעבר דירה או נישואין בשנית.

מרבית המגשרים המשפחתיים מתחילים את המפגש הראשון בתיאור תהליך הגישור, משוחחים על החוקים והעקרונות של הליך הגישור, קובעים בקצרה את מצבו ונכונותו של הקליינט לגשר, ועונים על שאלות. הצדדים מחליטים על הגישור וחותמים על הסכם לפני התחלת התהליך. בהסכם מודגש במיוחד האופי הוולונטרי והחשאי של ההליך. חלק מהמגשרים מכניסים להסכם גם סעיף המפרט כללי התנהגות במהלך הגישור.

לאחר שהצדדים המסוכסכים יסכימו להשתתף בהליך גישור מתחיל שלב איסוף המידע. המגשר סוקר את נושאי המחלוקת ואת נקודת ההשקפה של כל צד על הסכסוך. הוא מזהה אזורים של הסכמה ומבודד את הנושאים הפרטניים שאותם צריך לפתור. אם צריכים מידע נוסף כדי להבהיר ולחדד נושא מסויים המגשר עוזר לצדדים להחליט איך ניתן להשיג מידע זה כדי ששני הצדדים יוכלו לסמוך על המידע שהושג.

כאשר צדדים בגישור צברו רכוש במהלך הנישואין, שלב איסוף המידע בנושא זה יכול להיות נרחב ומפורט. הצדדים צריכים בד"כ לאסוף מסמכים תומכים לפני שהם נכנסים לשלב המו"מ.

בשלב המו"מ המגשר מזהה את האינטרסים של שני הצדדים, ומציג את הנושאים בצורה כזו שניתן יהיה לנהל מו"מ עליהם. ישנם מגשרים הלוקחים על עצמם את תפקיד ניהול הקונפליקט כשהאינטראקציה בין הצדדים היא ברמה גבוהה של קונפליקט ומפריעה להתקדמות ההליך.

המגשר עוזר לצדדים לשקול ולבחון מעשיותן של אופציות שונות. הוא מחפש עם הצדדים פתרון שיהיה מקובל על שניהם וכשהם מתחילים לנוע לכיוונו של פתרון, המגשר מאחד את האלמנטים השונים להסכם. הוא כותב מסמך הבנות המתאר את ההסכם שהושג ואת יישומו. בגישור לגירושין ההסכם הכתוב מפורט ומורכב במיוחד.

*טלי אויזרוביץ היא עורכת דין ומגשרת מוסמכת מטעם בית המשפט, חברה בועדה לעיניני משפחה של לשכת עורכי הדין. טל` 03-6114920.

לאתר של עו"ד טלי אויזרוביץ


למאמר של עו"ד אויזרוביץ בנושא עילות לגט גירושין


למאמר של עו"ד אויזרוביץ בנושא מירוץ הסמכויות בהליך גירושין


רוצים לשאול את עו"ד אויזרוביץ שאלה? הכנסו לפורום גירושין

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש