www.leida.co.il   
 

איך למנוע חתך חיץ בלידה

 מאת: רותי קרני הורוביץ

חתך החיץ מבוצע בזמן הכתרת הראש בפתח הנרתיק. הדרך הטובה ביותר למנוע אותו היא לשריין לעצמכם מיילדת שאמונה על שגרת אי ביצוע חתך.

כדאי לשריין את המיילדת מראש או לבקש מהדולה שלכם במידה וישנה, לדאוג לכך שאת הלידה תקבל מיילדת כזו.

בכל מקרה, כדאי לומר למיילדת שאתם מבקשים שלא תחתוך. אם אתם נועזים, אמרו שאינכם מסכימים שיבוצע חתך. אמירה זו אינה התרסה כפי שהיא מהווה `ביטוח` מדיקולגלי, כזה המכסה את המיילדת במקרה שיתרחש קרע.

משמעות האמירה, מבחינה משפטית היא, שאתם לוקחים על עצמכם את האחריות לנזקי קרע ספונטני במידה וזה יתרחש. כדי לקבל מבעוד מועד החלטה מושכלת בנדון חפשו מאמרים התומכים בתועלות החתך. ספק אם תמצאו, ובכל מקרה, בזמן לידה, לא בכך תעסקו..

בנוסף לאמירה שאינכם מוכנים לביצוע חתך החיץ, כדי שתכינו מראש תכנית לידה כתובה בה תספרו שהתכוננתם ללידה ללא חתך ותפרטו את האמצעים בהם נקטתם להבטחת שלמותו של הפרינאום.

למשל, אם התאמנתם במאמן לידה אפי-נו, הדגישו זאת בתכנית הלידה שלכם תוך ציון היקף הבלון אליו הגעתם באימון.

אם ביצעתם עיסוי פרינאום, יח"צנו אותו. ספרו עליו בכתב. שוב, תכנית לידה היא המקום לעשות זאת. כנ"ל לגבי אמצעים אחרים אם השתמשתם בהם כמו אמבט אדים וכו.

בלידה עצמה, דאגו שיהיה אתכם שמן שקדים סגור בבקבוק חדש. מיילדת בעלת אורייטנציה פיזיולוגית, ללידה טבעית, תשמח להשתמש בו כחלק מהפרוטוקול לשל למניעת חיתוך הפרינאום.

בשלב הלחיצות בלידה, תכוון אותך המיילדת המיומנת בתזמון הלחיצות. כשראש התינוק יופיע בפתח, זה יהיה זמן בו סביר שהמיילדת תבקש שתפסיקי או תקטיני את עוצמת הלחיצות כדי לאפשר לפתח הנרתיק ולרקמת הפרינאום להסתגל בהדרגה ובמתינות למתיחה, למען המטרה של מניעת קרע ושמירה על שלמות רקמת החיץ.

בנוסף לכך, כשהראש מופיע, ומכותר בפתח הנרתיק (שלב ההכתרה) ואז, במקום ללחוץ - לנשוף את התינוק החוצה, "לנשוף פיפי".

לגבי תנוחות הלידה המועדפות למניעת חתך וקרע - כל תנוחות הצד. ובמיוחד אם התינוק גדול – ברגע שהראש מתחיל לצאת- כדאי לעבור לתנוחת השכיבה על הצד היוצרת פחות לחץ על הפרינאום.

יולדות אחרות מעדיפות ללדת בעמידה על הברכיים, או בתנוחת החתול - עמידה על שש. תנוחות אלו טובות גם הן ללידה פיזיולוגית ולמזעור הסיכוי לנזק של חתך או קרע לרקמת החיץ.

למאמר בנושא מניעת חתך


למאמר בנושא עיסוי פרינאום, חתך חיץ ומה שביניהם


למאמר בנושא אם בוצע חתך אפיזיוטומי


למאמר בנושא טיפים לתפרים