www.leida.co.il   
 

תזונה: טראנס, קרואסון תעשייתי ורעלת הריון

 מאת: טובה קראוזה, דיאטנית קלינית B.Sc RD*

למרות כל פלאי הטכנולוגיה, רעלת הריון נשארה עדיין חידה בלתי פתורה.
הרעלת מתפתחת אצל 8% מכלל הנשים ההרות, בדרך כלל בשליש השלישי של ההריון ומאופיינת בלחץ דם גבוה, הפרשת חלבון בשתן ובצקות. הסיבה המדויקת להופעתה עדיין אינה ידועה, אך קרוב לוודאי שגורם מרכזי בהתפתחותה של רעלת הינו זרימת דם מופחתת לרחם ובעקבותיה ירידה באספקת הדם לעובר.
לפי מחקר שנערך בשנת 1998 במרכז ללימודים פרי-נטאליים בסיאטל, ארה"ב, קיימת עדות לקשר בין דיאטה עשירה בחומצות שומן "טראנס" (מהסוג הנפוץ במרגרינה) להגברת הסיכון לרעלת.
חומצות שומן "טראנס" (ולא המוסיקה...) נוצרות בתהליך ההקשיה של שומן צמחי כמו, למשל , בתהליך ייצור המרגרינה. הוכח כי חומצות שומן אלו גורמות לעלייה ברמות השומנים בדם ומגבירות את הסיכון למחלות לב .
עוד צרות שמחוללות ה"טראנס" הינן הגברת הצמדות טסיות הדם ובכך הגברת קרישת הדם, והעלאת לחץ הדם דרך אספקת חומרי גלם "מסוג נחות" בתהליך יצירת פרוסטגלנדינים, חומרים שאחראים על ויסות לחץ הדם.
במחקר הנדון השוו את רמות חומצות השומן "טראנס" אצל 40 נשים הרות בריאות ואצל 22 נשים הרות, הסובלות מרעלת. אצל הבריאות רמות ה"טראנס" היו נמוכות יותר באופן מובהק, וככל שהאישה סבלה מדרגת חומרה גבוהה יותר של הרעלת, כך גם רמות ה"טראנס" בדמה היו גבוהות יותר.
אז מה עושים? ראשית, חשוב לזכור שמדובר במחקר בודד על מעט משתתפות, יחסית. בסקירת הספרות, לא נתקלתי בעבודת המשך, ומן הראוי לבצע אחת כזו כדי להגיע למסקנות חד-משמעיות.
שנית, בגלל ההשפעות השליליות והמוכחות של ה"טראנס", מומלץ מאד שכל אישה תימנע במהלך ההריון ממרגרינה ומדברי מאפה אשר מבוססים עליה כמו בורקסים, רוגלך וכדומה (בבישול ואפיה ביתית אפשר להחליף את המרגרינה בשמן). כדאי מאד גם לשים לב לרשימת הרכיבים באריזות המזון ולהימנע ממוצרים אשר מכילים "שומן צמחי מוקשה". גם יותר בריא, גם פחות משמין, וגם – מה שבטוח בטוח.


*טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית מוסמכת מהרצליה, נשואה ואם לאלון (2.8), העוסקת בנושא התזונה בהריון, לאחר הלידה ובהנקה. טובה מעבירה הרצאות בקורס מדריכות הכנה ללידה, בפני נשים הרות ומיניקות ומייעצת באופן פרטני בנושאי תזונה בשלבי ההריון השונים ולאחר הלידה וכן במקרי סוכרת הריונית , הן במסגרת קופת חולים הכללית והן במסגרת של קליניקה פרטית.
טובה גם כותבת בנושאי תזונה בכתבי העת "שורר", "איתנים", "חיטובים", ובמוסף "על השרון היום השלישי".
להרצאות, סדנאות וייעוצים בנושא התזונה בהריון או בנושאים אחרים בתזונה: טל/פקס 9505079-09. דואר אלקטרוני: tova_krause@hotmail.com

למאמרים נוספים במדור התזונה