www.leida.co.il   
 

מיהי המיילדת שלך

 מאת: רותי קרני הורוביץ

המיילדת שלך היא אחות מוסמכת שלמדה במשך שלוש שנים לתואר "אחות מוסמכת" בבית הספר לאחיות, והוסמכה במשך כתשעה חודשים נוספים למיילדוּת. מיילדת המקבלת שכרה מהמערכת הציבורית עובדת כארבע משמרות בשבוע, שמונה שעות בכל משמרת, והיא מרוויחה שכר הנע בהתאם למספר המשמרות שהיא מבצעת בחודש ולמספר שנות הוותק שלה בין אלף לאלף וחמש מאות דולר.
מיילדת פרטית היא אחות מוסמכת ומיילדת כנ"ל, שבנוסף ללימודיה אלו הכשירה את עצמה למיילדות "טבעית" או "הוליסטית" או "פרטית". הכשרה זו, שבאה עקב אמביציה אישית גבוהה ותחושת תיסכול מהיכולת שלה להתבטא במערכת הציבורית, הושגה במספר דרכים. ראשית, קריאת ספרות בנושא המיילדות הטבעית, שנית, היענות לבקשותיהן של יולדות (תוך לקיחת סיכון אישי ומקצועי מצד המיילדת), ושלישית – למידה ממיילדות טבעיות ותיקות. המיילדת הפרטית רוכשת לעצמה ניסיון במגוון טכניקות של עיסוי ושמירה על הפרינאום, קבלת לידה בלי חתך, עיסוי בזמן צירים, טכניקות לא פולשניות לשיכוך כאבים וכדומה הכשרות שאינן ניתנות במסגרת לימודיי המיילדות הרשמיים במדינת ישראל**.
מיילדת פרטית גובה כשבע מאות דולר ללידה בממוצע, והכנסותיה החודשיות ממיילדות מגיעות לכארבעת אלפים דולר, מהן נוגסים המיסים כמחצית. מיילדת פרטית אינה לוקחת על עצמה, על-פי-רוב, יותר משש לידות בחודש.
מיילדת פרטית בישראל יכולה לקבל לידות בבית-החולים משגב לדך* ובבית, אם היא מורשית לכך.
מיילדת ציבורית מקבלת את הלידות המגיעות בזמן המשמרת שלה לבית החולים, כשתיים בממוצע במשמרת, שהן כעשרים וחמש לידות בחודש. המיילדת אינה מכירה מראש את היולדת, אלא רק בזמן הצירים והלידה, וגם זאת, על-פי המפגש הפיסי ומסמכי הלידה.
מיילדת פרטית מקבלת כשש לידות בחודש. היא מכירה את היולדת לפני הלידה, שכן היולדת מראיינת אותה ריאיון "קבלה לעבודה" ובמקביל מראיינת היא אותה כדי לוודא שהיא אכן רוצה ליילדה. במהלך הפגישה מתרקם לו מסמך שדומה לתוכנית לידה.
מיילדת ציבורית אינה מחזיקה סטטיסטיקה אישית של מספר הלידות הראשונות שקיבלה בלי חתך, משום שביצוע החתך אינו נתון על-פי רוב לשיקול דעתה אלא מוכתב לה על-ידי מנהל המחלקה. אם היא נהנית משיקול דעת בנוגע לביצוע חתך בלידה, הרי שהיא לוקחת על עצמה סיכון כשאינה חותכת יולדת, שכן היא עשויה להיות מותקפת על-ידי הרופאים במקרה שנגרמו קרעים ספונטניים בלידה. לכן, עפ"י רוב מדובר באחוזים בודדים של אי ביצוע חתך בלידות ראשונות אצל מיילדות ציבוריות. הטעם המניע לאי ביצוע חתך אצל מיילדת ציבורית מורכב בדרך כלל מרצון כן להיענות לבקשתן של רוב הנשים שלא להיחתך, מהאמונה שהחתך אינו נחוץ או אף מזיק, ומהרצון לשכלל את מיומנותן ולרכוש ניסיון שיאפשר להן להפוך למיילדת מובילה ואף פרטית ביום מן הימים.
מיילדת פרטית מחזיקה סטטיסטיקה אישית כנ"ל. לאילנה שמש, המיילדת הטבעית הותיקה והידועה ביותר בישראל מחזיקה בסטטיסטיקה אישית של 95% אי ביצוע חתך בלידה ראשונה. (ואגב, האם זה אומר שלאשה הרה שיכולה לשלם 700 דולר יש פרינאום גמיש יותר?, כנראה שלא)
מיילדת ציבורית שוהה עם היולדת בגבולות הזמן של משמרת העבודה שלה. ברוב הלידות מתרחשת תחלופת מיילדות.
מיילדת פרטית שוהה עם היולדת מרגע שהיולדת מרגישה צורך בכך, ועד כשעתיים לאחר סיום הלידה.
מיילדת ציבורית משרתת את המערכת המשלמת את משכורתה, ואין לה אינטרס לייצג את רצונה של היולדת אם הוא נוגד את דעתם של הממונים עליה. עם זאת, היא עשויה לחוש תסכול רב כאשר אמונותיה ונסיונה, שעובר במקרים רבים את זה של הרופאים, מתנגשים בדעותיהם ובסמכותם הבלעדית.
מיילדת פרטית חוצצת באופן כמעט אוטונומי בין היולדת ובין שאר הצוות הרפואי. מאחר שהיא רוצה שהיולדת תשלח אליה בבוא העת גם את חברותיה, הרי שתנסה להתאים עצמה ככל שתוכל מבלי להסתכן, לרצונותיה של היולדת. המיילדת הפרטית נהנית מחופש שיקול הדעת בלידה, אך מאידך היא גם נושאת לבדה באחריות הכבירה לתוצאות הלידה.
המיילדת הציבורית תנהג בזמן מצבי עמימות "על-פי הספר". זאת, לא רק משום שאינה רוצה להסתבך עם הממונים עליה, אלא משום שהיא אינה המיילדת הבלעדית של יולדת מסוימת. החדר פתוח לרופאים ולמיילדות, והיא חייבת להיות החלטית בדיווחיה שבכתב ושבעל-פה. ככל שתציין בדיווחיה יותר אינדיקציות אפשריות לבעייתיות, כך תגבה יותר את המערכת לבצע יותר התערבויות חירומיות. וכאמור, בבית-המשפט, ככל שהמערכת היתה פעילה יותר, התערבה יותר, כך היא "מכוסה" יותר, בבחינת "עשתה ככל שביכולתה".
המיילדת הפרטית מוציאה כ- 1200$ לשנה על ביטוח מפני תביעות רשלנות רפואית.
המיילדת הציבורית נהנית מגיבוי ביטוחי ואישי של המוסד בו היא עובדת.

*ניתן ללדת עם מיילדת פרטית גם ב"תל-השומר", אך אין דרך לדעת בוודאות מראש מי תהיה המיילדת. ב"לניאדו" הונהגה לאחרונה האפשרות לשכור את שירותיה של מיילדת, מצוות ביה"ח ללידה. ביה"ח מציע, אגב, גם חדר פרטי לתקופת האשפוז לאחר לידה, בתוספת תשלום
**בשנים האחרונות מתקיימת בבית הספר לאחיות של בית-החולים ליולדות ע"ש ליס בת"א הכשרת מיילדות בגישה ההוליסטית, בהנהלת המיילדת מיכל בונשטיין, המכשיר את המיילדות בטכניקות הנ"ל.

למאמרים נוספים בנושא `דברים שחשוב לדעת`