www.leida.co.il   
 

תזונה להריון תאומים - לחשוב בשביל שלושה

 מאת: טובה קראוזה, דיאטנית קלינית B.Sc RD*

בעבר הלא רחוק, תאומים היו מחזה נדיר, שלא לדבר על שלישיות ואף יותר מכך. היום, מספיק לצאת לרחוב ולראות עגלות כפולות חולפות בתדירות גבוהה ואם תבקרו בגן ילדים ממוצע תמצאו שם זוג תאומים אחד לפחות.
אין ספק שבשנים האחרונות אחוז ההריונות מרובי העוברים נמצא בעלייה, בעיקר בעקבות טיפולי הפרייה, אך גם משום שכיום נשים בוחרות ללדת בגילאים מאוחרים יותר. בארצות הברית, למשל, שכיחות הריונות התאומים עלתה ב- 70% מאז 1980, ושכיחות הריונות השלישיות עלתה בלמעלה מ- 20% מאז 1970.
הריונות מרובי עוברים מוגדרים מעצם טיבם כהריונות בעלי סיכון גבוה יותר מאשר הריון עם עובר יחיד, וגם ההתייחסות התזונתית להריונות כאלו צריכה להיות שונה.
עד לאחרונה, לא היתה התייחסות בשדה המחקר התזונאי להריונות כאלו, אולם העובדות בשטח יצרו צורך במתן המלצות תזונתיות לנשים שנושאות יותר מעובר אחד.
הריון מרובה עוברים נושא בחובו פוטנציאל מוגבר לסיכונים שונים לאם ולילודים. רוב הסיבוכים לילודים נובעים מלידה מוקדמת ו/או ממשקל לידה נמוך מדי. לפי מחקרים רבים נמצא כי תזונה נכונה בהריון יעילה הרבה יותר מטיפול תרופתי או מהתערבות כירורגית לצורך דחיית הלידה או גרימה ללידת תינוקות בעלי משקל תקין.
בגיליון חודש מרץ 2000 של בטאון איגוד הדיאטנים האמריקאיJournal of the American Dietetic Association מופיעה סקירה הכוללת המלצות תזונתיות להריונות מרובי עוברים. חשוב להדגיש, כי מידע זה נחשב בקרב אנשי המקצוע למהימן ולעדכני ביותר מכל מידע ממקור אחר אשר סוקר את הנושא:
1.עלייה במשקל
כאשר גוף האם צריך לספק מזון וחמצן לשני עוברים ויותר, יש צורך בעלייה רבה יותר במשקל רקמות שונות כמו רחם, דם, שיליה ומשקל העוברים עצמם יחסית להריון עם עובר יחיד.
ככל שהעלייה במשקל אצל האם רבה יותר, כך גדל הסיכוי למשקל גבוה יותר של העוברים.
כמה צריך לעלות במשקל?
תאומים: לפי דו"ח של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב משנת 1990, העלייה הטובה ביותר בהריון עם תאומים היא של 16-20 ק"ג.
מומלץ לעלות כ- 700 גרם בשבוע, החל מהטרימסטר השני של ההריון.
לפי עדויות וידע מצטבר, נראה שמומלץ להתחיל להעלות 1.5-2. 5 ק"ג במשקל כבר מהטרימסטר הראשון במקום 1 ק"ג בהריון עם עובר יחיד. לטענת כותבות הסקירה, עלייה כבר משלב כה מוקדם עשויה להיות גורם מפתח בשיפור תוצאות ההריון.
שלישיה: מומלצת עלייה של 23 ק"ג, או כ- 700 גרם בשבוע החל מתחילת ההריון.
אם נכפיל זאת במשך הריון של 33-34 שבועות נקבל תוצאה זו.
2. קלוריות
כדי לאפשר עלייה במשקל כמומלץ, האם זקוקה ליותר אנרגיה, כלומר, ליותר קלוריות ביום. ההפרש בין העלייה המומלצת במשקל בין הריון עם עובר אחד להריון עם שני עוברים הוא כחמישה ק"ג. כל קילוגרם משקל הינו שווה ערך ל- 7000 קלוריות. מכאן, שנשים הנושאות תאומים צריכות עוד תוספת של 35,000 קלוריות במשך כל הריונן. תוספת כזו הינה, בממוצע, עוד 150 קלוריות ליום, יחד עם ה- 300 המומלצים להריון יחיד.
מסקנה: יש צורך בתוספת של 450 קלוריות ליום. נשים שהתחילו את ההריון בתת-משקל עשויות להזדקק ליותר מכך, ואילו נשים שהתחילו את הריונן בעודף משקל יזדקקו, כנראה, לפחות מכך.
תוספת כזו של קלוריות יכולה להגיע הן מהמזון והן מירידה ברמת הפעילות.
3. רכיבים תזונתיים
כל רכיבי התזונה החיוניים להתפתחות התקינה של העובר נחוצים בכמויות גדולות יותר כאשר נושאים יותר מעובר אחד. עדיין אין נתונים מספריים מוחלטים, וגם אלו אשר ניתנו בסקירה, נתונים לשינויים.
לפי הדו"ח של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב משנת 1990, מומלץ לצרוך תוסף מולטי-ויטמין ומינרל החל משבוע 12, אשר מכיל את הרכיבים הבאים במינונים הבאים:
ברזל – 30 מיליגרם
אבץ – 15 מיליגרם
נחושת – 2 מיליגרם
סידן – 250 מיליגרם
ויטמין B6 – 2 מיליגרם
חומצה פולית – 300 מיקרוגרם
ויטמין C – 50 מיליגרם
ויטמין D – 5 מיקרוגרם, שהם 200 יחידות בינלאומיות (IU).
שימו לב: מדובר כאן במינון שצריך להיות מצוין על גבי אריזתו של התוסף שנוטלים, אך בשום פנים אין לראות בו את סך כל המינון היומי שצריך לצרוך מרכיבים אלו!
חשוב גם לשים לב שלא עוברים את הרמה המקסימלית המומלצת של הרכיבים השונים, גם בתוספים, וגם בצריכה מהמזון.
לפי המלצות ה-DRI משנת 1998 עבור נשים בגילאים 19-50:
סידן – עד 2500 מיליגרם
זרחן – עד 3500 מיליגרם
מגנזיום – 350 מיליגרם
ויטמין D – 50 מיקרוגרם
פלואוריד – 10 מיליגרם
ניאצין –35 מיליגרם
ויטמין B6 – 100 מיליגרם
חומצה פולית – 1000 מיקרוגרם
כולין – 3500 מיקרוגרם
כדי להיות בטוחים שמקבלים הכל מן המזון, מומלץ לצרוך את מגוון המזונות הבאים בכמויות הבאות:
מוצרי חלב – לפחות 3 מנות ביום. למשל: כוס חלב 1%, גביע יוגורט, חצי גביע גבינה לבנה ½%.
בשר, עוף, דג, ביצה, קטניות – לפחות 3 מנות ביום. למשל: רבע עוף מס` 1 ללא עור, 60 גרם סרדינים בשמן, ¾ כוס עדשים מבושלים, ביצה.
ירקות – לפחות 3 מנות ביום. למשל: סלט ירקות, ירקות מבושלים, מרק ירקות (כל מנה מכילה כוס ירקות טריים או חצי כוס ירקות מבושלים).
פירות – לפחות 2 מנות ביום. למשל: 3 משמשים, כף צימוקים, חצי כוס מיץ תפוזים טבעי.
לחם ודגניים – לפחות 6 מנות ביום. למשל: פרוסת לחם, חצי כוס דגני בוקר, חצי כוס אורז מבושל, חצי כוס אטריות מבושלות, 1 קלח תירס קטן, תפוח אדמה בינוני מבושל או אפוי.
שמנים ושומנים – מזונות עשירים בחומצות שומן חיוניות: כמו כפית של שמן חריע, חמניות או סויה, שמן זית, שמן קנולה, זרעי פשתן, כף אבוקדו או טחינה, 7 שקדים ואגוזים לא קלויים (מנה=3 אגוזים שלמים).
ממתקים – מה שפחות, כמו תמיד.
האם כל זאת באמת עוזר?
בשנת 1991 נערך במונטריאול מחקר שנועד לבדוק האם ייעוץ תזונתי אכן תורם לשיפור תוצאות ההריון. 354 נשים עם הריון תאומים קיבלו ייעוץ תזונתי מדיאטנית לעומת 686 נשים שלא קיבלו ייעוץ שכזה. אחוז התינוקות במשקל נמוך היה קטן ב- 25% אצל הקבוצה שעברה ייעוץ תזונתי, אחוז התינוקות ששקלו מתחת ל-1.5 ק"ג ירד ב- 50% ואחוז הלידות המוקדמות ירד ב- 30%. לא ניתן להוכיח מפורשות כי הייעוץ התזונתי גרם לשיפור זה, אך אין ספק שניתן לראות כי פנייה לייעוץ תזונתי יכולה לשפר את תוצאות ההריון באופן משמעותי.
שורה תחתונה:
אלו הנתונים הקיימים כיום. סביר להניח שמחקרים נוספים יוסיפו לנו מידע מדויק יותר, אך בינתיים, בדקו שאתן עומדות בקריטריונים. למי שיש ספקות, מומלץ תמיד להיעזר בדיאטנית, שתוכל גם להתאים תפריט אישי. 

לפורום תזונה בהריון לאחר לידה ובהנקה עם טובה קראוזה
לאתר תזונה-טובה עם טובה קראוזה דיאטנית קלינית
למאמרים נוספים של טובה קראוזה במדור התזונה 

*טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית מומחית בתזונת נשים הרות ומיניקות. לתיאום פגישת ייעוץ אישית או הרצאות בנושאים אלו: טלפון9505079 09 דואל:tova_krause@hotmail.com
דואר אלקטרוני:tova_krause@hotmail.com