www.leida.co.il   
 

ארוחת בוקר (וצהריים וערב) במיטה

 מאת: טובה קראוזה - דיאטנית קלינית

שמירת הריון שמחייבת מנוחה במיטה יכולה להיות מתסכלת ומשעממת. אין כמו אכילה כדרך להפיג את השיעמום, וכך אפשר לעלות בקלות על המסלול המהיר לעלייה רבה מידי במשקל, במיוחד אם נזכור את העובדה שאין במשוואה שלנו פעילות גופנית שיכולה לשרוף את הקלוריות העודפות. קיים גם המקרה ההפוך: נשים שמאבדות עניין באכילה בגלל דיכאון מהמצב שנכפה עליהן, ולא מספקות לעצמן ולעובר את מה שצריך. בין כך ובין כך, יש מספר דברים שכדאי לעשות:
 לשתות הרבה נוזלים: המומלצים הם מים ותה צמחים. כדאי להחזיק בקבוק מים גדול ליד המיטה וללגום ממנו מידי פעם.
 לחשוב פשוט בבישול ולהשתמש בקיצורי דרך כמו לקטי ירקות מוקפאים ועוף שצריך רק להכניס לתנור.
 לדאוג (בעזרתו האדיבה של בן הזוג או אדם קרוב אחר) למלאי של ירקות ופירות שטופים וקלופים, זמינים ל"עיתות מצוקה".
 חוסר פעילות עלול לגרום לעצירות, ולכן כדאי לשים דגש על אכילה של אותם פירות (שניים בינוניים) ירקות (לפחות שלושה) ודגנים מלאים כמו לחם מחיטה מלאה ואורז מלא. כל אלו הינם מזונות עשירים בסיבים.
 השתייה המרובה מהסעיף הראשון תעזור גם כן ליציאות סדירות, וכך גם כפית של זרעי פשתן טחונים בתוך יוגורט שיספקו גם חומצות שומן אומגה שלוש, שחשובות להתפתחות מערכת העצבים והראייה של העובר.
 להימנע מחטיפים מלוחים, מטוגנים ושמנוניים. פשוט לא לקנות אותם בתקופה הקרובה.
 כשנעזרים באדם אחר שיערוך את הקניות, רצוי להגיש לו רשימת קניות מפורטת, כך שתוודאי שיהיה בבית בדיוק מה שחשוב, ולא כל מה שיתרום לעלייה עודפת במשקל.
 אם מרגישים צורך לאכול כל הזמן, כדאי לחלק את האוכל לארוחות קטנות ותכופות שיתבססו על ירקות, מזונות עשירים בחלבון (כמו מוצרי חלב, ביצה, עוף או דג), דגנים מלאים, פירות ומעט אגוזים. כדאי גם להיעזר בדיאטנית להרכבת תפריט מסודר מחד אך לא עתיר מדי בקלוריות מאידך.
 התקופה הזו לא נעימה, ולפעמים עולה הצורך לפצות את עצמנו במזון אהוב, וגם זה אפשרי עד גבול מסויים, אך רצוי לתעל את הצורך בפיצוי בפינוקים אחרים כמו ספרים, סרטים או מסאז`ים מושקעים.
חשוב להיות במעקב מתמיד לגבי המשקל כדי "לתפוס" בזמן את העלייה המהירה ולמזער את הנזקים. גם לכך יש מענה בייעוץ התזונתי.
*טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית מומחית בתזונת נשים הרות ומיניקות. לתיאום פגישת ייעוץ אישית או הרצאות בנושאים אלו: טלפון 9505079-09, דואל:tova_krause@hotmail.com.

לפורום תזונה בהריון לאחר לידה ובהנקה עם טובה קראוזה
לאתר תזונה-טובה עם טובה קראוזה דיאטנית קלינית
למאמרים נוספים של טובה קראוזה במדור התזונה