פורום השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 
30/11/2013 18:54 דרורית אמיתי-דרור מאת:
בשבחי הלכלוך....
כותרת:
הנושא מתועד היטב בספרות המקצועית - אבל נדמה שלא הוזכר בזמן האחרון וכדאי "לנקות" את האבק ממנו....
כמעט ואין היום גננות מקצועיות שאינן מכירות בחשיבות הקריטית של העיסוק של ילדים, במיוחד בגילאים הצעירים, בחומרים שונים, גם כאלה שאינן מזינים ישירות את הידע אלא מזינים את החושים ודרכם את המוח ודרכו את הידע.
היכולות של הילד מתפתחות בדרכים שונות. אחת החשובות בהן היא היכולת לחוש את הסביבה בכמה שיותר חושים, כולל חוש המגע. לשם כך כדאי וחשוב לאין ערוך לאפשר לילדים בבית ובגן לגעת, להתלכלך, ללוש, להידבק לחומר ועוד ועוד.
בגנים - המצב מאד השתפר בשנים האחרונות: גננת מקצועית למדה היטב במשך הכשרתה על הערך המוסף של החומרים המלכלכים ועל ה"נזק" המישני של עבודת הניקוי (שאם משתפים בו את הילדים - גם הוא הופך לפעילות חשובה ומעשירה). גם סייעות (שנקראות היום, ובצדק, "נשות חינוך") ושחלק מתפקידן (החשוב מאד במסגרת הגן) הוא לדאוג לתקינות המקום מבחינה פיזית, ניקיונו וכו' - ערות היום לרווח החשוב שמפיק הילד מהעיסוק בחומרים ולמחיר הנדרש שיש להשקיע בכך: יותר ניקוי, יותר מאמץ, שאין ספק בנחיצותו וכדאיותו.
העיסוק בחומרים וה"התלכלכות" הכרוכה בו (המשחק בבצק, המשחק בחול רטוב ובבוץ, בחימר, בצבעי גואש ומים, בדבק, בעיסת נייר, בפלסטלינה ועוד ועוד) חשובים גם מבחינת היכולת של הגננת לשים לב מיהם הילדים הסופרסנסיטיבבים (בעלי רגישות יתר, הנמנעים ממגע עם חומרים) ומיהם הילדים ההיפוסנסיטיביים (הזקוקים מאד למגע עם חומרים). הגננת איננה מאבחנת - אבל חשוב שתשים לב ותדע להיערך בהתאם ולהגיש לכל ילד את הסביבה והגירויים המתאימים לו ולצפות ממנו לתגובה ולפעילות על פי מה שנכון לו. זוהי דרך חשובה להבנת הילד.
וכמובן: העיסוק בחומרים הוא דרך חשובה לביטוי רגשות ושער משמעותי לעולם ביצירה והאמנות.
הורים יקרים, גבולות הם עניין חשוב וגם בתחום הזה יש גבולות חשובים של מותר ואסור (כמו: לא לפגוע בזולת, לא לאלץ ילד לגעת בחומר אם אינו רוצה, כמו ניקיון עצמי במידת ההתאמה לגיל ולילד). אבל: שימו לב האם בגן של הילדים שלכם מאפשרים לילדים נגישות ל"לכלוך" והאם הצוות מקצועי ומסור וחרוץ מספיק כדי להתמודד עם העבודה הנוספת שהעניין הזה יוצר. (נכון! צריך להשקיע בהתארגנות וניקיון קצת יותר - אבל אסור למנוע מילד את העולם המלא והנגישות לכל החומרים).
אני בטוחה שההתייחסות לעניין הזה משתלבת עם רוח הגן והפתיחות שלו באופן כללי. זהו מדד לא רע לראייה הרגישה של צרכי הילד, להעמדת צרכי הילד במקום מרכזי (מרכזי יותר מהמאמץ לניקוי הגן אחרי הפעילות). גן פתוח ברוחו צריך להיות גם גן פתוח בהתנהלותו היום יומית ולהתבטא בכל הפרטים ה"קטנים" לכאורה.
וכמובן, בדקו את עצמכם: עד כמה אתם מאפשרים כל זאת לילד שלכם בבית? איזה מסרים אתם מעבירים לו על עצמו, על הסביבה ועל החיים באמצעות ההתייחסות שלכם ל"לכלוך"?
המונח "ליכלוך" איננו ממש מוצלח - אבל אני משתמשת בו כאן כדאי לפשט את הדברים.
מובן שיש לשמור על היגיינה סבירה ועל בריאות, על אסטתיקה וכו'. הדברים אינם סותרים האחד את השני.
הדברים נכונים לאורך כל ילדותו של הילד, החל מלידתו, דרך ההתייחסות להפרשותיו, לתהליך הגמילה, להתיידדות שלו עם העולם, ליצירה והתייחסות לסביבות שונות מגוונות.

דרורית אמיתי-דרור
מומחית לגיל הרך
יועצת להורים ולאנשי חינוך
0522322420

תוכן ההודעה:


תגובות נוספות
5/12/2013  10:36 מה עושה אמא שבגן שלה עצמה לא עודדו "לכלוך"? - אלמה


   
 

כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש