בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

דם טבור - זהב נוזלי בקצה החבל

תאי הדם הטבורי הם אולי המקור המעולה ביותר להשתלות מח עצם. תרומת דם פשוטה מחבל הטבור לאחר הלידה, עשויה לחסוך מאות ואולי אף אלפי ניתוחים בשנה, לשמש "ביטוח חיים" לתינוק ומשפחותו, ואולי אף לחסוך ממנו את בדיקות הדם שסמוכות ללידה. זה הומניטרי, לא מכאיב, וכמעט אף אחד לא יודע על זה

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ
אילנה שמש צילומים:

דם חבל טבור הינו נכס יקר מפז, הנקבר, תרתי משמע, מדי יום, במקום להשמר בהקפאה למגוון עצום של מטרות מצילות חיים. תאי הדם הטבורי, מסתבר, הם אולי המקור המעולה ביותר להשתלות מח-עצם לבני-משפחה ולזרים שהתרומה מתאימה לנתוניהם הגנטיים, לתרומת דם לתינוקות עצמם, ולבדיקות דם שנלקחות בשגרה מהיילוד, בסמוך ללידה.
מדהים שאף אחד, למעט אנשי מקצוע בודדים, לא יודע על זה.
ללא פרסומת מרובה מבוצעות בחמש השנים האחרונות בישראל תרומות דם מחבלי טבור של יילודים שהוריהם חתמו על הסכמה לכך, ומוקפאות בבנק הדם הטבורי בביה"ח הדסה עין-כרם, במחלקה להשתלת מח-עצם בבית החולים שיבא, ובמספר מרכזים בחו"ל אליהן מוטסות מנות הדם.
פרופ` ארנון נגלר, מנהל בנק דם חבל טבור בבית החולים שיבא, מסביר שהשתלת מח-עצם שמקורה בדם-טבורי, מבוצעת מזה חמש שנים במחלקה, כמו גם במרכזים רפואיים מובילים בעולם, בהצלחה מבטיחה. לדבריו, השתלות מח-עצם שמקורן בתאי דם-טבורי, עשויות לחסוך ניתוחים לצורך לקיחת תרומה מאחים, וכרוכות בפחות סיבוכים אימונולוגיים, ובראשם מחלת השתל-נגד-מאחסן. "רק ל- 25-30 אחוזים מבין הנזקקים להשתלת עצם יש אח שמתאים ללקיחת תרומת מח עצם, כך שהרוב יכולים להנות מתרומות הדם הטבורי".
פרופ` שמעון סלוין, מנהל המרכז הארצי להשתלות מח-עצם בבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים, המשמש כיועץ המדעי הראשי של שירות "תא לחיים" מציין כי במקרים רבים עדיף השימוש בתאי גזע מדם טבורי על פני תאים מתורם בוגר. במחלקת השתלות מח-עצם בבית החולים הדסה בוצעו עד היום אלפי הקפאות של מח-עצם מבוגרים וכן מאות איסופים והקפאות של תאי גזע מדם טבורימפרסומים במגזינים רפואיים בעת האחרונה עולה כי למעלה מ-5000 השתלות ממקור דם טבורי בוצעו עד היום ברחבי העולם. את העובדה שאף אחד כמעט אינו יודע על כך, מסביר פרופ` נגלר בכך שטיפול בכמות המונית של תרומות דם חבל טבור דרוש מימון נכבד לתשתית רחבת היקף. לדברי פרופ` נגלר, בימים אלו מפתחים תכניות להסדרת השימוש בדם טבורי גם לבדיקות מולקולריות וגנטיות של תינוקות. להערכתו, בתוך מספר שנים, יוכלו, בתנאי שתתקיים היערכות מתאימה, להיחסך מהיילוד וממשפחתו בדיקות דם ובדיקות אחרות לאבחון גנטי ואפידמיולוגי.
עוד מסביר פרופ` נגלר, כי איסוף הדם הטבורי חשוב במיוחד במקרים שבהם נתגלו בעיות גנטיות במשפחה, מהסוג הניתן לטיפול באמצעות השתלת מח-עצם. ככלל, רצוי שכל אשה, המקבלת ייעוץ גנטי מסיבה כלשהי, אפילו שאינה קשורה בהריון, תתייעץ בתקופה שבטרם הלידה, באשר לאפשרות ביצוע איסוף דם חבל טבור בלידה.
לדברי פרופ` סלווין, פרט לשימוש בתאי הגזע לצורך טיפול במחלות סרטן הדם ומחלות הפוגעות במערכת החיסון, מתבצע כיום בראשותו מחקר אודות שימוש בתאי גזע למטרות נרחבות נוספות כגון טיפול בסחוסים ועצמות פגועים, טיפול בבעיות אי-ספיקת לב ועוד.
במקרה שלא נמצאת הצדקה רפואית לביצוע התרומה, אך האשה מעונינת לבצעה לצורך עצמי-עתידי, כרוך איסוף דם הטבור בתשלום. פרוצדורה זו מבוצעת כיום באמצעות שלוש חברות מסחריות בישראל. חברת "תא לחיים" (שם משמש פרופ` סלוין כיועץ מדעי) שהושקה לאחרונה מבצעת את כל תהליך איסוף הדם הטבורי, בדיקתו ושימורו בהקפאה בישראל, בבית החולים הדסה עין-כרם.
שתי החברות הנוספות, פיוצ`ר הלט` וחב` קריו-סל ישראל, מציעות שירות של איסוף ומשלוח של הדם הטבורי למעבדות בחו"ל ושימורו שם.
בנקים פרטיים של דם טבור הוקמו בשנים האחרונות על-ידי בתי החולים בית הדסה עין כרם, איכילוב, וולפסון ומגן דוד אדום. הורים שאינם מעוניינים לשמר את הדם הטבורי של ילדם באופן פרטי, יכולים לתרום אותו לבנק ציבורי. הבנקים הציבוריים הוקמו בישראל על-ידי מד"א ובביה"ח שיבא. בשונה מהשירות הניתן בחברות הפרטיות בלבד, של שמירת תאי הגזע שבדם הטבורי עבור הילוד ובני משפחתו, הרי שבבנק הציבור נשמרים תאי הגזע לטובת הציבור כולו וכל מי שיהיה זקוק לתאים אלה, ויימצא שהם מתאימים לטיפול בו, זכאי לקבלם.
פרופ` נגלר מדגיש שתרומה לזולת, המנותבת למאגר דם הטבור הכללי אינה כרוכה בתשלום. ערכה ההומניטרי, לעומת זאת, לא יסולא בפז. "בלי כאב, או סיכון לאם או לילוד, יכולה תרומה כזו להציל חיים".
במרכז בשיבא, ממוינות התרומות נבדקות ביסודיות ובקפידה, ומוקפאות בחנקן נוזלי. הבנק הוא חלק מהאגוד העולמי של בנק-דם-חבל-טבור Netcord. הבנק הגדול ביותר מסוג זה נמצא בניו-יורק, שם הוא מנוהל ע"י פרופ` פבלו רובינשטיין, ומאחסן כעשרת-אלפים מנות. בנק גדול נוסף מצוי בדיסלדורף, גרמניה. הבנקים מקושרים ביניהם, ועובדים בשיתוף פעולה. מנות דם טבורי מוטסות על-פי דרישה מהמאגרים הנ"ל, אל מרכזי ההשתלות בעולם.
תהליך ההתרמה הינו פשוט ביותר מבחינה רפואית, ואינו כרוך בכאב או בסיכון כלשהו ליילוד או לאם. מיד לאחר הלידה, וכשהשליה עדין ברחם, מהודק חבל הטבור ומופרד בהמשך מהילוד, כבכל לידה רגילה. את איסוף הדם ניתן לבצע בשתי שיטות: קנולציה, ואיסוף בגרביטציה. בשיטה הראשונה, מחובר קטטר אל הוריד של חבל הטבור, והדם הטבורי מתנקז לתוך מיכל מתאים שבקצה הקטטר. התכווצויות הרחם מסייעות בהגדלת הנפח הנאסף. בשיטה השניה, נאסף הדם הטבורי לאחר חיתוך חבל הטבור, לפני פליטת השליה, או לאחריה. יש לציין שככל שהפרוצדורה מתבצעת בסמוך להולדת התינוק, וכהשליה עדיין ברחם, מסייעות ההתכווצויות להגדלת נפח הדם המתקבל.
מתוך התרומה, המגיעה לכדי CC 100 - 80 נלקחות, כמו גם מהאם, דגימות דם לבדיקה.
לפני ביצוע התהליך, חייבים האם והאב לחתום על טופס הסכמה. כמו כן, יש לתאם את האיסוף מראש טלפונית עם בנק דם חבל הטבור במחלקה להשתלת מח-עצם (טלפונים וקישורים בסוף המאמר).
במקרים מסוימים אי-אפשר לתרום את הדם הטבורי: הריון צעיר מדי, קרע או הפרדות שליה, חום ליולדת או מים מקוניאליים. הריון שנמשך פחות מ32- שבועות, קרע שליה שנוצר יותר מ12- שעות לפני הלידה, מקוניום שנפלט למי השפיר או חום של 38 מעלות ליולדת, יבטלו אוטומטית את האפשרות לביצוע התהליך.
נשים המעונינות באפשרות לביצוע תרומת דם-טבור בלידתן, ואנשי צוות רפואי המעונינים במידע בנושא, מוזמנים לפנות אל הגורמים הבאים:
בנק הדם הטבורי של מד"א www.icbb.org.il
פרופ` ארנון נגלר – מנהל המחלקה להשתלת מח-עצם בבית החולים שיבא תל-השומר
a.nagler@sheba.healt.gov.il
טל` בעבודה: 5305830-03, פקס: 5305377-03, נייד 547185-058
דר` דורון קרייזר – המחלקה למיילדות וגינקולוגיה בבית-החולים שיבא
טל` בעבודה: 5302777-03, נייד 275795-053
חברת מדיסל: 1700-707157 03-6778944 http://www.medicell.co.il/
טבורית - בנק דם טבורי, בשיתוף מרכז רפואי שיבא (תל השומר) וקבוצת כלל ביטוח. מוקד טלפוני: 1-700-500-117, אתר האינטרנט: www.taburit.co.il
ניר כאהן, מנכ"ל חב` קריו-סל ישראל 5622247-03
אתר החברה www.cryo-cell-israel.com
שירות תא לחיים: 1-700-700-577 www.talachaim.co.il
לציבור הרופאים והאחיות!
להלן נוסח פרוטוקול להכנת תאי דם חבל טבור להקפאה:
מדם חבל טבור ניתן לקבל בעת הלידה תאים המופויטים שיכולים לשמש בעתיד להשתלה עצמית או להשתלה אלוגנאית. על-מנת להקפיא תאים מדם חבל טבור יש להקפיד על הנוהלים הבאים:
1. חתימת היולדת ואבי הילוד על טופס הסכמה
2. יש לדאוג למימון עלות הפרוצדורה.
3. יש לתאם עם בנק הדם הטבורי במרכז להשתלת מח עצם בשיבא את ביצוע הפרוצדורה מבעוד מועד.
4. קיימת נכונות מצד הבנק לבצע את הפרוצדורות אם היה תיאום והוסדרו כל הפרטים הפרוצדורליים והאדמיניסטרטיביים לפחות 48 שעות מיום הלידה.

הוראות נגד לביצוע אסוף תאים מדם טבורי
1. הריון שמשכו קטן מ32- שבועות
2. קרע שליה יותר מ12- שעות לפני הלידה
3. חום 38 מעלות צלזיוס או יותר ליולדת
4. מקוניום בנוזל אמניוטי
בכל אחד מהמצבים הרשומים לעיל לא תבוצע הפרוצדורה.
שיטות מפורטות
1. יש להכין משטח עבודה סטרילי לפרוצדורה, או לשטוף את השולחן עם אלכוהול 70% או POVIDIN IOID.
2. להקפיד על סגירת חבל הטבור קרוב ככל שניתן לתינוק, סמוך ככל שניתן ללידה, במרחק 5-15 ס"מ מן הטבור, כשהשליה עדיין ברחם בהתאם למהלך הלידה הרגיל.
3. איסוף תאי הדם מן הטבור יכול להתבצע במספר שיטות, כאשר סדר העדיפות הוא כדלקמן:
1. קנולציה של וריד הטבור (קיימים שני עורקים ווריד אחד), מיד לאחר סגירת חבל הטבור כאשר התינוק עדיין מחובר לשליה, עם קטטר (אינטרקס) עבה ככל שניתן או מחט אורגינלית של בנק הדם, תוך ניצול התכווצויות הרחם להגדלת הנפח הנשאב, כאשר הדם ניגר לתוך מערכת סגורה עם (שקית 600 סמ"ק של בנק הדם המכיל 25 סמ"ק RPMI HEPARIN 2,500. ניתן לקבל את תאי חבל הטבור לתמיסת ציטרט המשמשת לאיסוף תרומות דם בבנק הדם. חשוב להקפיד על שימוש בהפרין נטול חומרים משמרים (PRESERVATIVE FREE SODIOM HEPARIN).
2. איסוף דם טבורי בגרביטציה לאחר חיתוך חבל הטבור מיד לאחר לידת היילוד, אך לפני לידת השליה.
4. יש לערבב את תאי דם חבל הטבור כדי למנוע קרישה ולדאוג לסטריליות מירבית של תרחיף התאים.
יש לקחת מן האם דגימות דם ל-SYPHPLIS, HEPATITIS B,C, HIV-1 , TOXOPLASMOSIS וכן בדיקות נוספות שעשויות להידרש בעתיד (4 סמ"ק).
נתונים רפואיים מלווים:
חיוני לצרף מכתב מלווה בכל מקרה לתיאור אנמנזה משפחתית, סיבות לבקשה לאיסוף תאי דם מחבל טבור, משקל הילוד, סיבוכים בעת הלידה, משקל השליה, וכל כל תופעה הראויה לציון בילוד ובאם.
הקפאה:
הקפאת תאי-דם עוברי תתבצע בבנק הדם הטבורי של המחלקה להשתלת מח-עצם בהדסה ירושלים. יש להביא את דם חבל הטבור עד 12 שעות מהלידה לשם הקפאה, אשר תתבצע בעזרת שימוש ב- DMSO. מקסימום עיכוב מורשה לפני ההקפאה – 24 שעות. תאי דם חבל טבור מוקפאים יישמרו בפאזה הנוזלית של מתקן חנקן נוזלי מבוקר באופן אלקטרוני עם מנגנוני מילוי אוטומטיים ואזעקה במקרה של עליית טמפרטורה.

פרופ` ארנון נגלר – מנהל המחלקה להשתלת מח-עצם בבית החולים שיבא תל-השומר
a.nagler@sheba.healt.gov.il
טל` בעבודה: 5305830-03, פקס: 5305377-03, נייד 547185-058
דר` דורון קרייזר – המחלקה למיילדות וגינקולוגיה בבית-החולים שיבא
טל` בעבודה: 5302777-03, נייד 275795-053

לדיון בפורום שכותרתו: דם טבורי - שייך ליילוד (הכותבת היא המיילדת מיכל בונשטיין)


לתגובה בדיון נוסף בפורום בו המשתתפת מסכמת את חוו"ד של הרופא האמריקאי שלה נגד


לתגובה באתר ביאוקיי שכותרתה `אל תגנבו לתינוק את הדם שלו`, המזהירה מפני מצוקה נשימתית, פגיעה מוחית ואנמיה בעקבות החיתוך המוקדם וממליצה לבצעו רק במקרים של ניתוח קיסרי. בתחתית העמוד
 
 

למאמר חסות בנושא שימור דם טבורי 

לפורום לידה

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 


חיתוך חבל הטבור מיד לאחר הלידה

 

 

 

 

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש