בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

מה שסבתא אכלה בהריון

משפיע על בריאות הנכדים – כך עולה ממחקר חדש. סבתא מורעבת, מסתבר, היא מתכון בטוח לסוכרת. אם סבתך הרתה את אמך בצנע, ייתכן שעוברך בסיכון. הפתרון – אולי "תכנות עוברי" נכון.

 גרסת הדפסה   
 
מאת: טובה קראוזה*

מה שסבתא אכלה כשהיתה בהריון עם אמא, משפיע על העובר הנכד – כך עולה ממחקר חדש ומרתק שבודק את הקשר בין תזונה בהריון לאורך דורות, ובין בריאות היילודים.
קשר זה נחקר על ידי חוקרים מהמחלקה לאנתרופולוגיה ותזונה באוניברסיטת אריזונה, וממצאיו פורסמו באחרונה בכתב העת Journal of Nutrition .
באריזונה חיה אוכלוסיית אינדיאנים משבט הפימה, אשר סובלת מהאחוז הגבוה ביותר בעולם של השמנה וסוכרת מסוג 2 ("סוכרת מבוגרים"). סימפטומים אלו
נגרמים כאשר הגוף מפתח עמידות לאינסולין שהוא מפריש, כך שיש צורך ברמות אינסולין גבוהות מהנורמל בדם, כדי שתישמר בו רמת גלוקוז תקינה. מחלת הסוכרת גורמת לסיבוכים רבים, ביניהם פגיעה בכליות, בראייה ובכלי הדם הקטנים בגפיים. בעולם המערבי שכיחות מחלת הסוכרת הוא כ- 10%, ומספר זה נמצא בעלייה מתמדת.
החל בשנת 1965 השתתפו בני הפימה במחקר פרוספקטיבי שכלל שתי בדיקות בשנה עם מדידות השמנה וסבילות לגלוקוז, וכן בדיקת סבילות לגלוקוז במשך ההריון. עריכתו של המחקר לאורך השנים מאז ועד היום, מאפשרת השוואת נתונים שנאספו על שני דורות.
ביודעם כי כמעט כל אוכלוסיות האינדיאנים בארצות הברית נכנסה לתקופת רעב ארוכה לפני פרוץ מלחמת העולם השניה (שלהי שנות השלושים), יצרו האנתרופולוג ד"ר ג''''ון פ. מרטין והתזונאית ד"ר קארול ג''''ונסטון מודל דומה אצל חולדות. נעשה שימוש בחולדות נורמליות מבחינה גנטית, ללא נטייה לסוכרת.
החולדות מהדור הראשון סבלו מתת תזונה בעת הריונן. בדומה לנשים אינדיאניות שנולדו בתחילת המאה העשרים. חולדות הדור השני, שסבלו מתת תזונה בהיותן ברחם, חולקו לאחר הלידה לשתי קבוצות: האחת הוזנה בדיאטה רגילה, והשניה בדיאטה עשירה בשומן. משקל הלידה של חולדות שנולדו בקבוצה זו היה נמוך יותר מהנורמה, ובבגרותן, הפרשת האינסולין אצלן היתה קטנה מהנורמה. דור זה מקביל לנשים שהיום הן בתחילת שנות השישים לחייהן.
הצאצאים של חולדות אלו, הדור השלישי, נולדו לאימהות אשר הוזנו בדיאטה רגילה או עשירה בשומן. והן ניזונו מאותה דיאטה שאכלו אמהותיהן. אצל כל חולדות הדור השלישי, הפרשת האינסולין היתה מעל הנורמה, ובקרב הקבוצה שהוזנה בדיאטה עשירה בשומן, רמת האינסולין היתה גבוהה אף יותר.
הפרשה מוגברת של אינסולין לדם או "היפראינסולינמיה" הינה סמן לעמידות לאינסולין ולסוכרת מטיפוס 2. דור זה מקביל לנשים שנולדו בשנות השישים והשבעים, כלומר בנות העשרים פלוס עד שלושים פלוס של ימינו.
יצויין כי מעל ל- 70% מבני 25-34 של היום בקרב אוכלוסיית הפימה סובלים מסוכרת טיפוס 2 ...
המודל של מרטין וג''''ונסטון (על חולדות)
סבתא – בהריון עם אמא סובלת מתת-תזונה
אמא – סבלה בתור עובר מתת-תזונה ברחם
נכד/ה – התפרצות של סוכרת טיפוס 2 (סוכרת מבוגרים) – בני 25 עד 34 של ימינו.
מהמודל הנ"ל אפשר להסיק שבמצב בו סבתא הרה סובלת מתת תזונה ובכך העוברית סובלת מתת תזונה תוך רחמית, נגרמת עמידות לאינסולין אצל הנכדים, מבלי שתהיה נטייה גנטית לסוכרת. המחקר, לפיכך, מראה בבירור ששכיחות גבוהה של סוכרת יכולה להיות תוצאה ישירה של מצבה התזונתי של הסבתא במהלך הריונה.
הואיל ולנשים אינדיאניות באריזונה יש סיכוי הגדול פי שלושה ללקות בסוכרת הריונית לעומת הממוצע, האתגר הוא ללמד אותן כיצד לשמור על רמת הסוכר בדמן ולעקוב אחר צריכת המזון שלהן בזמן ההריון, לא רק למען ילדיהן, אלא אולי למען בריאות הדורות שלעולם לא יכירו.
מספר חוקרים ברחבי העולם, כאשר הבולט בהם הינו ד"ר דייויד בארקר (Barker) מאנגליה, מייחסים חשיבות רבה לסוגייה זו, אשר נקראת "תכנות עוברי" (Fetal Programming). לטענתם, משפיעים התנאים בהם גדל העובר ברחם באופן ישיר על בריאותו כאדם בוגר, זאת משום שהתנאים ברחם גורמים לגוף העובר "לתכנת" את עצמו ולפעול בצורות מסויימות – למשל ,ליצור מטבוליזם שגורם בבגרות לסוכרת.
יותר ויותר מחקרים שנערכו במחלקתו של בארקר באוניברסיטת סאות''''המפטון מצביעים על הקשר בין תנאים סביבתיים גרועים של האם לבין מחלות לב, יתר לחץ דם וסוכרת מבוגרים. לדבריו, קיימות "תקופות חלון" קריטיות, אשר אם בהן לא מספקים את התנאים המתאימים, לא ניתן יהיה לתקן את המצב.
תיאוריה זו עדיין שנויה במחלוקת, אך אין להתעלם מן העובדה שיצירת תנאים אופטימליים כשאת בהריון היא הדבר החשוב ביותר שבשליטתך כדי לתרום לבריאות העובר, ואולי גם הדורות הבאים. המחקר על בני הפימה והמודל של מרטין וג''''ונסטון תומכים בכך.
מה אפשר לקחת ליומיום מכל האמור לעיל?
גם בחברת השפע של ימינו אפשר לסבול מתת תזונה. אם לא אוכלים מספיק ירקות ופירות בעיקר, אך גם דגנים מלאים וקטניות, וחיים על מזון תעשייתי מזוקק ומעובד, אפשר בהחלט לסבול ממחסור ברכיבי תזונה חיוניים רבים! שימו לב למה שאתם אוכלים – מסתבר שזה חשוב גם לעתיד הרחוק...
יש בארץ הרבה נשים בגיל הפוריות, שסבתותיהן סבלו מתת תזונה בהריון עם אמותיהן. במצב כזה, של סיכון מוגבר לסוכרת אצל הנכדה, חשוב מתמיד לשמור על תפריט מאוזן , עם כמות מינימלית של סוכר, שומן לא יותר משלושים אחוזים מהקלוריות וחלוקה של פחמימות מורכבות (לחם, פסטה, אורז, קרקרים וכו'''') באופן שווה לאורך היום. לשמור על משקל תקין ולעסוק בספורט. זה יעזור לנו להימנע מהתכנות העוברי הקלוקל ויעזור "לתכנת" את העוברים שלנו בצורה הבריאה ביותר.
References:
1. Martin JF, Johnston CS et al. Nutritional origins of insulin resistance for diabetes-prone populations. J Nutr 2000;130:741-4.
2. Dabelea D et al. Effect of diabetes in pregnancy on offspring: follow-up research in the Pima indians.

*טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית מוסמכת. לייעוץ ולהרצאות בנושא זה ובנושאים אחרים בתזונה טל/פקס: 09-9505079
דואר אלקטרוני:tova_krause@hotmail.com

למאמרים נוספים של טובה בנושא תזונה והריון



למאמרים נוספים במדור החדשות

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 


סבתא בישלה דייסה…

 

 

 

 

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש