בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

כל מה שלא רציתם לדעת על ברית-מילה, וממילא לא היה לכם את מי לשאול

דר` אבשלום זוסמן-דיסקין סוקר את המחקר הרפואי בנושא הניתוח המבוצע כמעט בכל העוללים היהודים ומחירו

 גרסת הדפסה   
 
מאת: דר`` אבשלום זוסמן-דיסקין

המילה בחברה הישראלית היא ניתוח, שמבוצע כמעט בכל העוללים הזכרים. רק באחרונה, מתחילות להתעורר בגלוי בישראל שאלות מהותיות לגבי נחיצות המעשה ותוצאותיו בטווח המיידי, הקצר והארוך.
רוב הציבור סבור בטעות, שהמנהג הרווח בימינו מקורו בתנ"ך. למעשה, המילה התנכי"ית היא רק השלב הראשון בניתוח המבוצע כיום. בעת המילה התנכי"ת, משכו את העורלה וחתכו את חלקה, הבולט מעבר לעטרה בלבד. כיוון שבתינוק העורלה מחוברת לעטרה באופן, שאינו ניתן להפרדה, מרבית העורלה נותרה בלתי פגועה. במאה השנייה לספירה, כדי למנוע מיהודים למשוך את העורלה שנותרה ולהאריך אותה ובכך להתחזות ללא נימולים, תיקנו הרבנים את הפריעה (ניסן רובין, "משיכת העורלה ותקנת הפריעה" ציון 1989, 54:105-117, 117). הפריעה, שהינה השלב הקשה והטראומטי של המילה, היא הקריעה של העורלה מהעטרה, הפשלתה וחיתוכה, כולל חיתוך הפרנולום, (הרקמה בצד התחתון של העטרה וגוף הפין, שמחברת את השיכבה הפנימית של העורלה לעטרה) שעשיר במיוחד בקצות עצבים.
(Bigelow J The joy of uncircumcising. Aptos, CA: Hourglass Book Publishing, 1995:56).
אובדן ההנאה המינית
העורלה אינה סתם סרח-עור עודף, אלא ריקמה מיוחדת עשירה בכלי דם ועצבים. בניגוד לעטרה ובדומה לשפתיים ולקצות האצבעות, העורלה רגישה במיוחד למגע קל, לכאב, לקור ולחום. העטרה וגוף הפין נהנים מרגישות מעולה הודות לעורלה. העורלה מהווה מרכיב חשוב של מנגנון החישה של הפין האנושי.
(Taylor JR, Lockwood AP, Taylor AJ. The prepuce: specialized mucosa of the penis and its loss to circumcision. British Journal of Urology 1996;77:291-5:294).
בשל כך תורמת העורלה באופן משמעותי לתגובה המינית של הזכר הלא פגוע. בנוסף, מונעת העורלה יובש ע"י שמירת הלחות של הפין הטבעי, בניגוד ליובש המאפיין את הריקמה הצלקתית-קרטינית של הפין הנימול. כמו-כן פועלת לחות זו בשיתוף פעולה עם הסיכוך הנשי, המופרש מן הנרתיק בשעת המישגל.
(Bigelow J. The joy of uncircumcising. Aptos, CA: Hourglass Book Publishing, 1995: 15).
החיכוך בעת יובש גורם לכאב ולפגיעה ברקמות, שמאפשר חדירה של גורמי מחלות-מין. ואכן בניגוד לטענות רווחות, נמצא במחקר, שהתפרסם באפריל 1997 בעיתון של האגודה הרפואית האמריקנית, כי המילה לא רק שאינה מפחיתה את שיעור ההידבקות במחלות המין, אלא ייתכן שאפילו מגדילה אותו.
Laumann EO, Masi CM, Zuckerman EW. Circumcision in the United States: prevalence, prophylactic effects, and sexual practice. JAMA 1997;277:1052-7:1057.
הרמב"ם בספרו מורה הנבוכים כותב, שהמילה נועדה להפחית אצל הגברים היהודים את הפעילות המינית ואת ההנאה ממנה ובנוסף, במכוון או שלא במכוון, גורמת להפחתת ההנאה המינית של הנשים, הבאות במגע מיני עם נימולים: "וכן המילה, לדעתי אחד מטעמיה מיעוט התשמיש והחלשת האבר הזה כדי שימעט בפעולה זו ויתאפק ככל האפשר. וכבר חשבו כי המילה הזו היא השלמת חסרון בבריאה, ומצא כל מפקפק מקום לפקפק ולומר היאך נעשו הדברים הטבעיים חסרים עד שיצטרכו להשלמה מבחוץ, עם מה שיתבאר מתועלת אותו העור לאותו האבר. ואין המצווה הזו להשלמת חסרון הבריאה, אלא להשלמת חסרון המידות, ואותו הנזק הגופני הנעשה באבר זה הוא המטרה, אשר לא יתקלקל בו מאומה מן הפעולות שבהן יציבות האדם, ולא בטלה בה ההזרעה אבל פחתה בה הלהיטות והתאוותנות המופרזים מכדי הצורך. והיות המילה ממעטת כח הקשוי ואפשר אף מיעוט ההנאה, הוא דבר שאין בו ספק, כי האבר כאשר הוטף ממנו דם והוסר המגן שלו מראשית גדילתו אין ספק שהוא נחלש, ובפירוש אמרו חכמים ז"ל הנבעלת מן הערל קשה לפרוש, וזהו הגדול בסבות המילה לדעתי" (רבי משה בן מימון. מורה הנבוכים, חלק שלישי. ירושליים, הוצאת מוסד הרב קוק, תשל"ב, 1972: פרק מט, תרסג).
המחקרים המודרניים מאשרים את דברי הרמב"ם. במחקר אמריקני דיווחו גברים, שנימולו בבגרותם על הפחתה ברגישות הפין, הפחתה בהנאה המינית, יותר כאב באיבר המין ודפורמציה קוסמטית.
Money J, Davison J. Adult penile circumcision: erotosexual and cosmetic sequelae. J Sex Res 1983;19:289-92:289.
מחקר ישראלי של ד"ר אליעזר שלו וד"ר אבי טפר ממחלקת הנשים בבית החולים העמק בעפולה על עולים חדשים, שנימולו בארץ הראה תוצאות דומות. העולים הנימולים דיווחו על הפחתה ניכרת בהנאה מיחסי המין ובתדירותם (עתי"ם. ברית מילה לגברים בוגרים מפחיתה הנאתם מיחסי מין. מעריב, 31.10.1991).
סיבוכי המילה
המילה אינה ניתוח נטול סיכונים; כדברי הרמב"ם: "כי אין זו שריטה בשוק או כוויה בזרוע, אלא דבר שהיה קשה מאד מאד" (רבי משה בן מימון. מורה הנבוכים, חלק שלישי. ירושליים, הוצאת מוסד הרב קוק, תשל"ב, 1972: פרק מט, תרסד). הסיבוכים העיקריים של המילה כוללים: דימום, זיהום מקומי, זיהום כללי, קרעים בעור, חוסר עור, גשרי עור, דלקת פי השופכה, הצרות פי השופכה, עצירת שתן, זיהום בדרכי השתן, מחלת כליות חסימתית, נמק חלקי או מלא של הפין, קטיעה חלקית או מלאה של הפין, אובדן אשכים ומוות.
סיבוכים שמורגשים יותר למן ההתבגרות הם: זיקפה מכאיבה, הנובעת מהסרת עור רב מדי וזיקפה עקומה, הנובעת מהסרה לא סימטרית של העורלה.
(Bigelow J. The joy of uncircumcising. Aptos, CA: Hourglass Book Publishing, 1995: 44,80,).
אחוז הסיבוכים המדווח בצפון אמריקה נע בין 2% ל55% תלוי בהגדרת המושג סיבוך, בצורת המעקב במישכו ובתנאים נוספים.
Gee WF, Ansell JS. Neonatal circumcision: A ten-year overview: with comparison of the Gomco clam and Plastibell device. Pediatrics 1976;58:824-7.
O````````Brien TR, Calle EE, Poole WK. Incidence of neonatal circumcision in Atlanta, 1985-1986. South Med J 1995;88:411-15.
Moreno CA, Realini JP. Infant circumcision in an outpatient setting. Tex Med 1989;85:37-40.
Patel H. The problem of routine circumcision. Canad Med Ass J 1966;95:576-81.
Metcalf TJ, Osborn LM, Mariani EM. Circumcision, a study of current practices. Clin Pediatr 1993;22:575-9.
בארץ לא פורסם שום מחקר, שעקב אחרי קבוצה של תינוקות ובדק את מהותם וכמותם של סיבוכי המילה בקרבם; כן לא ידוע על קיומו של רישום מרכזי או מחוזי כלשהו בנושא זה. תוצאות ראשוניות וחלקיות של סקר סבוכי המילה בארץ, שדווחו בעיתונות הרגילה והרפואית, מורות על עשרים ואחד מקרי מוות, 19 מיקרים של קטיעה או נמק של איבר המין ו132 מיקרים קשים, שנזקקו לטיפול בבית חולים, עקב זיהומים, דימומים, חתכים, אובדן עור ודפורמציות אחרות, חלק מן הסיבוכים גרמו לפין נזק חסר תקנה. ריבוי מיקרי המוות יחסית לשאר המיקרים מלמד כמובן על דיווח מוטה ולא על מיעוט מיקרי הסיבוכים ה"קלים יותר". צ````````ארלס ווייס דיווח על שני תינוקות בארצות הברית, שמתו ב1957 לאחר מילה ע"י מוהלים, ועל "תאונות" רבות נוספות, שגרמו, וכן על ההסתייגויות של הרופאים מעבודתם, וניתן להניח כי מקרי מוות שנגרמו בגלל המילה אינם רשומים ככאלה אלא כמקרי מוות בעקבות דלקת, זיהום וכדומה.
Weiss C. A worldwide survey of the current practice of milah (ritual circumcision). Jewish Social Studies 1962:30-48:31,35.
שני מקרי מוות נוספים בארצות הברית בעקבות מילה דווחו בספרות המדעית, אחד מהם - מידי מוהל.
Annunziato D, Goldblum LM. Staphylococcal scalded skin syndrome, a complication of circumcision. Am J Dis Child 1978;132:1187-8.
Cleary TG, Kohl S. Overwhelming infection with group B ?-hemolytic Streptococcus associated with circumcision. Pediatrics 1979;64:301-3.
לאחרונה דיווחו חוקרים אמריקאים על שבעה מקרי קטיעה של העטרה והשופכה בתינוקות שטופלו בבית חולים בארצות הברית. שש משבע הקטיעות נגרמו על ידי מוהלים.
Sherman J, Borer JG, Horowitz M, Glassberg KI. Circumcision: successful glanular reconstruction and survival following traumatic amputation. J urol 1996;156:842-4.
מאמר מערכת בעיתון הבריטי לאורולוגיה מעריך, שרוב מקרי הקטיעות אינם מדווחים.
Editorial. Br J Urol 1996;77:925
נזק נוסף של המילה הוא אובדן העורלה כ"רקמה שאין לה תחליף בתיקונים השונים של ההיפוספדיאס", שבו פתח השופכה נמצא על גחון איבר המין או מתחת לאיבר המין. אברהם סביר (ראו להלן) מסביר, כי "בישראל לצערנו מספר הילדים היהודים עם היפוספדיאס הדורש תיקון והעוברים ברית מילה מסורתית, הוא לא בלתי מבוטל". כל הנסיונות להסביר את נחיצותה של העורלה למוהלים מוסיף סביר נופלים לא פעם על אוזניים ערלות. גם ברית מילה סמלית ע"י הקזת דם בלבד יכולה לפגוע בצמיחת העורלה ובתיקון עתידי של המום. (סביר א. - ברית מילה כבעיה ניתוחית מסורתית וסביבתית. רופא המשפחה 1991; יט:121-5,:123). בארצות הברית 0.8% מן התינוקות הזכרים ב1993 נולדו עם היפוספדיאס.
Paulozzi LJ, Erickson D, Jackson RJ. Hypospadias trends in two US surveillance systems. Pediatrics 1997; 100:831-4:832.
הצרות פי השופכה היא סיבוך, שמופיע כמעט רק אצל נימולים או אצל ילדים שלמים, שבהם העורלה אינה מכסה את קצה העטרה ומותירה את פי השופכה חשוף לגרויים. עקב ההצרות סובלים הילדים מכאבים ובעיות בהשתנה. הפתרון הוא ניתוח להרחבת פי השופכה. בבית חולים בריטי 8% מן הנימולים נזקקו להרחבת פי השופכה. משך הזמן בין המילה להופעת הסימפטומים נע בין 4 חודשים לשמונה שנים, עובדה המסבירה, מדוע סיקרי סיבוכים ממעטים מאוד לדווח על הבעיה כסיבוך של המילה.
Persad R, Sharma S, McTavish J, Imber C, Mouriquand PDE. Clinical presentation and pathophysiology of meatal stenosis following circumcision. Br J Urol 1995;75:91-3.
הצרות פי השופכה עלולה לגרום גם למחלה חסימתית של דרכי השתן.
Linshaw MA. Circumcision and obstractive renal disease. Pediatrics 1977;59:790.
במרץ 1997 התפרסם סיפור המעקב אחרי הראשון בשורה של מיקרים, בהם עקב קטיעת הפין בעת המילה הוחלט לסרס את התינוקות ולשנות את מינם לנקבה. הילד הראשון, שטופל כך, נולד ב1963, ומקרהו תואר בסיפרות המדעית כהצלחה; אולם מסתבר, שהילד למרות שגודל כבת חש כל ילדותו כבן וסבל בשל כך רבות. בגיל 14 הודיעה ה"בת" להוריה, שהיא רוצה לעבור ניתוח לשינוי מין, רק אז הם סיפרו "לה" שבעצם נולדה כבן ומינה שונה בעקבות ה"תאונה". שוב שונה המין ושוחזר פין, אם כי קטן וחסר רגישות של איבר מין נורמלי. כמובן שהבחור לא יוכל גם להוליד לעולם, כיוון שסורס בינקותו.
Diamond M, Sigmundson HK. Sex reassignment at birth, long-term review and clinical implications. Arch Pediatr Adolesc Med 1997;151:298-304.
בספרות המדעית דווחו מקרים נוספים של ילדים עם קטיעה שלמה של הפין, שעברו ניתוח לשינוי מין.
Gearhart JP, Rock JA. Total ablation of the penis after circumcision with electrocautery: a method of management and long-term followup. J Urol 1989;142:799-801.
טענה רווחת בסיפרות היא, שהמילה מקטינה את שכיחות הזיהומים בדרכי השתן בתינוקות. הטענה מבוססת על מחקרים של חוקר מארצות הברית. מחקרים אלה לוקים בכמה טעויות מתודולוגיות ההופכות אותם לבלתי קבילים. למעשה ההפך הוא הנכון. כמה קבוצות חוקרים בארץ הגיעו למסקנה, שהמילה מגבירה את הסיכון לזיהומים בדרכי השתן.
Cohen HA, Drucker MM, Vainer S, et al. Postcircumcision urinary tract infection. Clin Pediatr (Phila) 1992;31:322-4.
Goldman M, Barr J, Bistritzer T, Aladjem M. Urinary tract infection following ritual Jewish circumcision. Isr J Med Sci 1996;32:1098-102.
המציצה הינה השלב השלישי בברית המילה היהודית, שהונהג בתקופה התלמודית (בערך בין שנת 500 לשנת 625 לספירה). בשלב זה מכניס המוהל את הפין המדמם לפיו ומוצץ את הדם.
Wallerstein E. Circumcision an American health fallacy. New York, Springer Publishing Company, 1980:158.
המציצה מסוכנת מאוד לתינוק, בהיותו חשוף לחיידקים ולנגיפים, הנמצאים בפי המוהל. אלכסנדר טערטיס מדווח בספרו על מותם של אלפי תינוקות יהודיים במאה התשע עשרה בגלל מחלות, בהן נדבקו בעת ברית המילה. (א. טערטיס. דם ברית. לונדון, דפוס גינצבורג,1900 :1,3,9,15,27,31,45,58). גם היום מוהלים רבים עדיין מוצצים בפיהם, וסבורים שזו הדרך הנכונה ביותר לקיים את מיצוות המציצה.
הכאב והטראומה של המילה
עוד מיתוס רווח הוא, שהתינוקות הנימולים אינם חשים כאב ואם הם חשים כאב השפעותיו קצרות טווח ולא משמעותיות מבחינה קלינית. ושוב ההפך הוא הנכון. תגובות הכאב של תינוקות חזקות בעוצמתן מאלו של מבוגרים. תגובות אחרות של תינוקות מצביעות על תגובות משולבות התנהגותיות ורגשיות לכאב, הנשארות בזכרון די זמן, כדי לשנות דגמי התנהגות עתידיים.
Anand KJS, Hickey PR. Pain and its effects in the human neonate and fetus. N Engl J Med 1987;317:1321-9:1326.
במחקר, שפורסם במרץ 1997.בעיתון הרפואי היוקרתי "לנצט", הושוו תגובות הפחד והכאב לחיסון בגיל חצי שנה אצל תינוקות, שנימולו לאחר לידתם לתגובות אצל תינוקות שלמים. תגובות הפחד והכאב אצל הנימולים היו מוגברות וחזקות באופן משמעותי בהשוואה לקבוצת הפעוטות השלמים. המחקר מאשר, שפגיעה ברקמות בינקות וטראומת הכאב, הנגרם בגללה, גורמים לשינויים ארוכי טווח בתהליכי העיבוד העצבי המרכזי ובתגובות לגירויים מכאיבים אצל פעוטות.
Taddio A, Katz J, Ilersich AL, Koren G. Effect of neonatal circumcision on pain response during subsequent routine vaccination. Lancet 1997;349:599-603:602.
סרטן איברי המין והמילה
הטענות כי המילה מקטינה את שכיחות סרטן צואר הרחם אצל בנות הזוג של נימולים הוכחו כלא נכונות.
Brinton LA, Reeves WC, Brenes MM, et al. The male factor in the etiology of cervical cancer among sexually monogamous women. Int J Cancer 1989;44:199-203.
Terris M, Wilson F, Nelson JH. Relation of circumcision to cancer of the cervix. Am J Obstet Gynecol 1973;117:1056-66.
שכיחות סרטן הפין, שהינו ככלל סוג סרטן נדיר, אצל נימולים אכן נמוכה יותר, אך הסיכון המוגבר אצל גברים שלמים מוגבל לאלו, שיש להם דלקות חוזרות של העורלה ובעיות במשיכתה מעבר לעטרה. טיפול בבעיות אלה והיגיינה נאותה משיגים את אותה המטרה של הפחתת שיעור סרטן הפין.
Maden C, Sherman KJ, Beckmann AM, et al. History of circumcision, medical conditions, and sexual activity and risk of penile cancer. J Natl Cancer Inst 1993;85:19-24.
הקבלה למילת בנות
בעוד שכולנו מזדעזעים בצדק ממילת בנות בישראל וסבורים שעל המדינה להגן על הבנות מן ההתעללות הזאת, מילת בנים למרות שהיא אותה ההתעללות עצמה אינה נתפסת ע"י רובנו ככזאת, וזאת אף על פי שמילת הבנות בארץ (המילה הסונית) דומה למילת הבנים. בשני המקרים כורתים את העורלה; של הדגדגן או של הפין (עסלי ע., חמאיסי נ., אבורביעה י., בלמקר ח. ברית מילה בנשים. הרפואה, 122:461-4:461,462, 1992). באפריקה מילת הבנים והבנות נתפסה מאז ומעולם כעניין סימטרי עם הנמקות זהות.
"The failure to relate the two types of circumcision is curious because they have probably been regarded by most Africans as being related for aeons. Both Herodotus in the fifth century BC and his Egyptian informants discussed male and female circumcision as a single phenomenon carried out for the same reasons, and this appears to be the testimony also of Diodorus Siculus and Strabo for Egypt and Eritrea in the first century BC. Two millennia later, Kenyatta writing of the Kikuyu of Kenya in the present century, fails too to make any distinction". In these societies female circumcision "was thought to be aesthetic, a protection against pelvic infection and especially sexually transmitted disease, anciently practised and hence culturally appropriate, and sometimes also a protection for the baby during its birth". Circumcision in sub-Saharan Africa was linked to "scarification and other bodily mutilations carried out for the supposed good of the affected person" (Caldwell JC, Orubuloye IO, Caldwell P. Male and female circumcision in Africa from a regional to a specific Nigerian examination. Soc Sci Med 1997;44:1181-93).
*דר`` אבשלום זוסמן-דיסקין, PhD בגנטיקה של האדם, מטעם הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א
הערה מאת רותי קרני הורוביץ: ישנן שתי פעילויות עיקריות בישראל כנגד ברית המילה. האחת, של העמותה נגד חיתוכים באברי המין, שאחד מפעיליה העיקריים הוא יונתן אנוש 777623-045, שעשה נפשות בעניין. תיבת הדואר של העמותה 56178 בת"א.
פעילי העמותה והורים נוספים הקימו ארגון בשם קה"ל קהילת הורים לילדים לא נימולים, שנותנת תמיכה למשפחות של לא נימולים ומארגנת מפגשים לזוגות בהריון שמתלבטים בנושא 5299246-03
גף הפעילות השני הוא של רני כשר, עורך "אף מילה",
beofen.tv@gmail.com
שישמח לצרפכם לרשימת הדיוור שלו.
חומר רציני בנושא ניתן גם לקבל מארכיון הארץ, שהגישה אליו דרך iol - מאמר של חנוך בן-ימי שכותרתו "עטרה ליושנה" או "להחזיר עטרה". יש גם ספר נדיר ומעניין בשם החיתוכים באברי המין והציוויליזציה, מאת צ. בר טובה שיצא לאור בשנת1958.

לתגובה מרתקת של כרמית מ. בדיון בסוגיית ברית מילה בפורום האתר 

ברית מילה לרשימת מוהלים באינדקס לידה 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש