בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

אבדן הריון המדור השחור

 גרסת הדפסה   
 
מאת: ריש. מבוא: אורית גודקאר*

מבוא
מרבית ההריונות באים לסיומם התקין בשמחה על הולדת ילד או ילדה בריאים. מרבית, אך לא כל. כעשרים אחוז מההריונות מסתיימים בהפלה, יזומה או כזו שקורת מאליה, רצויה או שאינה רצויה. נדמה שקל להסיט את המבט מהאפשרות של הפלה: בחברה המערבית שלנו, כשהטכנולוגיה הרפואית מתקדמת במהירות מסחררת, קל ליפול שבי לאשליה שהכל יסתיים על הצד הטוב ביותר בכל המקרים. יהיו נשים שלא ידעו מעולם את ההתנסות הזו, ואחרות יעברו אותה או עברו אותה יותר מפעם אחת. אחד הקשיים בהם נתקלות אמהות שעוברות הפלה היא ההשתקה סביב הפלות ומשמעותן, ודחיקתן לשוליים של השיח. נוסף על המורכבות הרגשית בהתנסות הזו, יש גם צורך במידע מהימן, מעשי, עדכני, כי חלק מהמצוקה שחוות לעיתים נשים שעוברות הפלה נוגע להיעדר היכולת לשאול את השאלות ולקבל את התשובות בצורה המלאה והישירה ביותר.
ברשימה הבאה עשתה עבורכן מישהי את המלאכה הקשה הזו, ריכזה את המידע וגם שיתפה בתחושות הקשות שליוו אותה לאורך הדרך שנאלצה לעבור. זו אינה רשימה נעימה וקלה לקריאה, אך היא חשובה מאין כמוה, ביכולת לגעת באומץ ובישירות, בשפע המידע המפרט את היתרונות והחסרונות של כל בחירה לאורך הדרך הזו, שאינה תמיד רוויית בחירות. תרומה חשובה מיוחדת היא דווקא בשיתוף ברגשות האישיים כל כך של ריש. מרגש ומצמרמר להקשיב לקול הזה, שלא רבות מעזות לשאת אותו ברמה, צלול כל כך. יחד עם זאת, כמו כל חוויה אנושית, חשוב שנזכור את המורכבות והרבגוניות של הרגשות שעלולים להתעורר. כל אישה חווה את ההפלה שלה אחרת, בדיוק כפי שכל אישה חווה את ההריון והלידה אחרת. יש כמובן מן המשותף, אבל אין מסלול "הכרחי" או "נכון" שצריך לעבור. כל אחת תמצא את דרכה שלה בדרך הזו. מי ייתן והמילים הבאות יהיו נר שיאיר במעט את הדרך האישית של כל אחת מכן.
אורית גודקאר*
פסיכולוגית חינוכית

העלה
המכשפות
לחן: ענבל פרלמוטר
מילים: ענבל פרלמוטר

כשהעלה נפל כל היער נבהל.
ניתק מן הענף שלו
רגע הוא כאן,
רגע הוא לא.

"כלום כבר לא בטוח בימינו עוד"
אמרו השורשים יודעי דבר
"עלה כזה ירוק בהיר חוזר אל העפר..."

כשהעלה נפל כל היער נבהל.
ניתק מן הענף שלו
רגע הוא כאן,
רגע הוא לא.

"הוא לא התנהג כתמול שלשום, ודאי הרגיש"
ספדה צמרת בקול מר
"עלה כזה ירוק בהיר חוזר אל העפר..."

והענף שתק
הוא לא דיבר
למרות שידע שבבוקר יצמח לו עלה אחר -
זה לא עוזר.


אני מוכרחה פעם נוספת
להזכר בבני אבשלום
ששערותיו נתפסו ברחמי
ולא יצא לי
לגמור את אבשלום בני.

יונה וולך



המדור השחור מזמין את מי שאובדן ההריון לא רלוונטי עבורה לנטוש את הספינה הטובעת, למען תשאר שלמה ובריאה בלי כאבי לב מיותרים. מי שרוצה לקרוא מוזמנת, על אחריותה בלבד.
למה המדור השחור?, אם הגעת, שבי, סחבי גליל נייר טואלט מהשולחן הסמוך, קחי כוס מים והצטרפי לסטיסטיקה המזעזעת של ה100% הפרטיים שלך.
מנסיוני, הארור כשלך, כשאת בפנים זה לגמרי מכה ב100%, לא פחות.
נכון, לא מזכירים את האופציה. כשאת בהריון האופציות הן בן או בת, אובדן לא נחשב למעשי, אבל הוא שם, אורב בפינה החשוכה ומבקש למלא את מכסתו בעולם החיים.
המטרה של המדור, מבחינתי לפחות, היא לעזור עד כמה שאפשר למי שחווה אובדן הריון בשלביו השונים. לנווט את מי שזקוקה לאינפורמציה מאוזנת, לפרוץ את השתיקה שעוטפת את האופציה השלישית האיומה הזו. מנסיוני, לפזר את עיסת העננים שיושבת מעל לאינפורמציה ההכרחית הזו, זה לא ענין של מה בכך. לעיתים צריך כישורים של בלש וקשרים של מנכ"ל משרד הבריאות כדי להגיע לחלק מהאינפו הרלוונטית כ"כ כשאין אף מאנייק שיעצור את השעון או את העולם עבורך. במדור השחור, תמצאי הרבה מן המימד האישי והחוויה שאני חוויתי בשני אובדנים (האחד כתוצאה ממום חמור בעובר ועימו ההתמודדות עם ההחלטה להפסיק את ההריון והאחר הפלה טבעית בשליש הראשון כתוצאה מאי-התפתחות ההריון). כדי מעט לאזן את התמונה, כי לא הכל שחור ויש גם לא מעט אור בחיי, אציין כי בין שני אלו נולד לי ילד נפלא מאין כמוהו (ואני, כמובן, לא מנסה להיות אובייקטיבית). בנוסף לחוויה האישית השתדלתי לאסוף פרטי מידע חשובים לקראת הפסקת ההריון, שאני מקווה שיאפשרו לך בשעתך הקשה לבחור באופציה הפחות גרועה עבורך.
על מנת לכסת"ח את אמנות הלידה ואת רותי קרני-הורוביץ, עלי לציין כי אין לי כל הכשרה רפואית בתחום הגניקולוגיה או המיילדות, כל הנאמר כאן הוא על בסיס נסיון אישי (עשיר מידי) ומידע שנחשפתי אליו תוך כדי חיפוש עבורי. אין בנאמר המלצה לבחור כך או אחרת, כל החלטה מומלץ כי תלקח בעזרתו/ה של רופא/ת הנשים שלך ובליוויו/ה.
אינני רוצה להכנס לניואנסים של מה יותר גרוע, בדיוק כמו שבלידה אין חוקים שתקפים לכולן.


שליש ראשון

בו כמות האובדנים היא גדולה יחסית. עד גיל 30 מדובר באחת משש יחד עם הגיל עולה הסיכוי לחוות אובדן בשליש הראשון. לעיתים מדובר בהפלה טבעית שנובעת מאי-התפתחות של ההריון, לעיתים יתגלה כי ההריון חדל מלהתפתח ואז תשלח האישה לגרידה, כדי לנקות את שאריות ההריון.
ניתן לגלות את סיומו של ההריון באמצעות בדיקת דם (ומעקב אחר רמת הורמוני ההריון) או בדיקת א"ס משב` 6 והלאה. מכיוון שההריון חדל מלהתפתח אין צורך לעבור בועדה להפסקת הריון, אלא להגיע ישירות לגרידה.
באופן כללי, ניתן לעבור הפלה כזו ללא התערבות כירורגית, אך מחוייב לעקוב אחרי הדימומים ולהיות בקשר רציף עם הרופא המטפל. מצב מסוכן עלול להתפתח במהירות עד כדי סיכון חייך ובכל זאת, אם את בוחרת לנסות את האופציה הטבעית, עשי זאת באופן אחראי.
אופציה נוספת היא להגיע לבי"ח ע"פ בחירתך עם הפניה מרופא/ת הנשים שלך. המומלץ בעיני, להגיע ליום המיועד לגרידות. זה לא שאין רופאים בימים אחרים, רק שבהליך חירום את לא תמיד תספיקי לצום, מצבך עלול להיות קריטי וכתוצאה מכך רופאיך יתפקדו תחת לחץ מיותר. קל יותר להתארגן על זוטות כמו מלווה, חופש מעבודה וכו`.
אופציה שלישית – להגיע לבי"ח להליך חירומי מאחר והדימום גבר (כמו שהרופאה שלי הגדירה "כמו ברז דולף" בליווי חומר הריוני רב). ניתן להגיע בכל שעה עם טופס ההפניה למיון נשים.
מבחינת ההליך עצמו, מכיוון שמדובר בתהליך שהחל באופן טבעי, אין צורך ליצור פתיחה מלאכותית של צוואר הרחם. לרוב גרידות מבוצעות בהרדמה כללית הדורשת צום של 6 שעות, אך ניתן לבצעה במידת הצורך גם תחת הרדמה ספיניאלית (אפידורלית) ולקבל במקביל טשטוש.
התהליך קצר מאוד: עד חצי שעה בחדר ניתוח ולאחריו התאוששות מעקב אחרי דימום לכמה שעות והביתה.
מומלץ לקחת שבוע גימלים, למרות שלרוב יאמרו לך שאת יכולה לחזור לתפקוד רגיל, פיזית לרוב אין מניעה, רגשית זה קצת יותר פתלתל. כדי לפשט את הענין ניתן לבקש אישור מחלה מרופא המשפחה על איזשהו וירוס סטנדרטי. לא כולם חייבים להכנס לך לרחם, ובטח שלא עכשיו.

הפלה בשליש הראשון באופן יזום

על מנת לעבור הפלה במדינת ישראל יש לעבור ועדה המורכבת מרופאים ועו"ס אשר יחליטו האם הסיבות שהצגת בפניהם מספיקות בכדי לאשר את ההליך קיימים קריטריונים ברורים לאישור הועדה ולא מדובר בהחלטה אישית. זכותך לפנות לכל ועדה שתרצי בכל אחד מבתי החולים בארץ.
בישראל מבוצעות מדי שנה כ-20 אלף הפסקות הריון חוקיות, ונראה כי מספר דומה של הפסקות הריון מבוצע בצורה בלתי חוקית בקליניקות פרטיות. באופן אישי, לא הייתי הולכת על האופציה הפרטית. אם יש לך סיבה טובה מספיק לסיים את ההריון הזה, אין סיבה שזה לא יבוצע בבי"ח ע"ח ביטוח בריאות ממלכתי (שאת משלמת עבורו מידי חודש בחודשו).
קריטריונים להפסקת הריון
על פי חוקי מדינת ישראל, ישנן מספר סיבות שבעטין ניתן לבצע הפסקת הריון (הפלה מלאכותית) בצורה חוקית. הסיבות המוכרות בחוק הן:

1. האשה היא למטה מגיל 18 או מלאו לה 40 שנה.
2. ההריון נובע מיחסים אסורים לפי החוק הפלילי (אונס או גילוי עריות) או שהוא מחוץ לנישואין.
3. הוולד עלול להיות בעל מום רפואי או נפשי.
4. המשך ההריון עלול לסכן את חיי האשה או לגרום לאישה נזק גופני או נפשי.

החוק מגדיר כי הפסקת הריון חייבת להיות לאחר `הסכמה מודעת` של האשה (בלבד) להפסקת הריון. ההסכמה חייבת להיות בכתב, לאחר שהוסברו לה הסיכונים הגופניים והנפשיים הכרוכים בהפסקת ההריון. אישה או נערה שנכנסו להריון מחוץ לנישואין, יכולות לקבל אישור לעבור הפסקת הריון גם ללא ידעת ההורה או האפוטרופוס (במידה ואין הורה מתפקד).
הפסקת הריון תבוצע בבית חולים שהוסמך לכך על-ידי משרד הבריאות. ניתן לבצע הפסקות הריון גם במרכזים פרטיים למחצה כדוגמת רשת אסותא-רמת-מרפא של קופ"ח מכבי (כל עוד מדובר בהריון עד שב` 24 ), אך גם שם תדרשי לעבור ועדה, בטרם תאושר לך הפסקת ההריון.
מימון הפסקת ההריון - כפי שנאמר, הסיבות שהוזכרו מאפשרות לבצע הפסקת הריון באופן חוקי, אך רק חלקן מזכות במימון מסל הבריאות. הסיבות המזכות במימון הן:
1. האישה היא למטה מגיל 18
2. הוולד עלול להיות בעל מום רפואי או נפשי.
3. המשך ההריון עלול לסכן את חיי האשה או לגרום לאשה נזק גופני או נפשי.
4. חיילת שנכנסה להריון בזמן שירותה הצבאי, לה יממן הצבא הפסקת הריון אחת.
בשאר המקרים (המהווים את רוב המקרים) תאלץ האישה לשאת בעצמה בעלות הפסקת ההריון מאחר והיא איננה כלולה בקריטריונים של סל הבריאות. המקרים הנפוצים הם:
1. נשים פנויות שנכנסו להריון (רווקות, גרושות ואלמנות)
2. נשים שנכנסו להריון מחוץ לנישואין
3. נשים נשואות שאינן מעוניינות בילד בשלב זה.

כדאי לדעת כי כיום ישנם ביטוחי בריאות פרטיים שונים הכוללים גם השתתפות בהפסקת הריון במקרה הצורך, אם חשוב לך לבצע את הפסקת ההריון באופן פרטי ניתן לבדוק את הכיסוי הביטוחי בקופ"ח או בחב` הביטוח.
עלות הפסקת הריון בבית חולים ציבורי היא כ-1500 ש"ח להפלה רגילה (עד סוף שבוע 12 להריון), וכ-2500 ש"ח להפלה מאוחרת יותר הדורשת אישפוז. בבתי חולים פרטיים המחירים יכולים להיות גבוהים הרבה יותר, אך במידה ויש לך ביטוח משלים יתכן שהעלות שתגולגל לפתחך תהיה נמוכה בשל הכיסוי הביטוחי.

ועדה להפסקת הריון

על מנת לבצע הפסקת הריון יש לפנות אל אחת הועדות הרפואיות להן הוענקה הסמכות לאשר הפסקת הריון. הפניה יכולה להיות אל כל ועדה בארץ, ללא תלות במקום המגורים של האישה. וועדה מסוג זה תהיה מורכבת בדרך כלל מעובדת סוציאלית, רופא נשים ורופא נוסף. עלות הפניה לועדה היא כ-300 ש"ח, למעט קטינות וחיילות הפטורות מתשלום זה. ועדות אלה מתכנסות בד"כ פעם-פעמיים בשבוע בבי"ח. ניתן לעבור ועדה בבי"ח אחד ולהחליט לבצע את ההליך בבי"ח אחר (לדרוש ולקבל את הניירת וכך לחסוך מעצמך המתנה להתכנסות הועדה בבי"ח האחר, שהרי כרגע כל יום משמעותי מאוד). בזמן מילוי הטפסים לקראת הועדה תוכלי לוותר על החלק הסטיסטי שמיועד לשימוש משרד הבריאות. (שכוללים שנות נישואין, האם ההריון היה מתוכנן באילו אמצעי מניעה השתמשתם לפני ועוד) כרגע אם אפשר לחסוך ממך דבר או שניים שמחזירים אותך להתמודדות הכואבת, אפשר לוותר. אין באי-מילוי החלק הסטיסטי פגיעה בסיכוייך לעבור את הועדה.
בזמן הגעתך אל הועדה זכותך להיות מלווה באדם מטעמך, כולל בזמן הבדיקות שיאשרו את הממצאים מהם נובעת בקשתך. זכותך לדרוש מהרופא שעורך את הבדיקה לשמור על פרטיותך ולהמנע מהכנסת סטאז`רים או רופאים נוספים שלא מתוך כורח. את יכולה לבקש כי לא תוקלט הבדיקה, במידה ואת חוששת מחשיפה של פרטייך האישיים. נכון, רופאים צריכים ללמוד, אך ניתן לעשות זאת בדרך מכובדת ומכבדת.
האישה עצמה לא חייבת להופיע בפני הוועדה, מאחר ואין התייחסות בחוק לרצונה של האישה, אלא רק לנסיבות ההריון. האישה יכולה להציג את המסמכים הדרושים לעובדת הסוציאלית, וזו תציג אותם לועדה. יש להציג לועדה תעודת זהות של האישה, וטופס בדיקת האולטרא סאונד המוכיחה קיום שק הריון.
הועדות כיום נוקשות יותר בנהליהן, בהנחיית משרד הבריאות. הן מאשרות את חלק גדול מהבקשות העומדות בהגדרת החוק באופן מלא, וכל המצבים ה"אפורים" אלה שאין בהן מידע מספיק כדי להוכיח שההריון לא-תקין או שאין דיי מידע כדי לאמת או להזים את הממצא בעובר יתקלו בקשיים ומהמורות, שידרשו דרך ארוכה של שכנועים, לחצים חו"ד נוספות של מומחים ובקשות כדי לזכות באישור זה. לרוב מרגע הפניה לבי"ח תוך יום-שלושה תתכנס ועדה לדון בענינך.

הפסקת הריון מאוחרת

על-פי החוק אין לבצע הפסקת הריון לאחר השבוע ה-24 להריון, מאחר ובזמן זה מוגדר העובר כבר-חיים, אלא במקרה בו אובחן אצל העובר מום עוברי בבדיקת האולטרא סאונד או בדיקת מי השפיר. במידה ונצא מום בעובר יש לעבור "ועדת על" שתאשר את הפסקת ההריון. ועדת העל מורכבת ממספר רופאים בכירים בתחום הגניקולוגיה והמיילדות, יתכן ויצורף לדיון מומחה בתחום ספציפי ע"פ הממצאים שתגישי לועדה. גם ועדת העל מתכנסת כמו הועדה הרגילה בבי"ח (בד"כ בבי"ח גדולים יחסית). החלטה של ועדת-על תקפה גם בכל בי"ח בארץ.

איך?

הפסקת הריון תרופתית מבוצעת עד היום ה-50 להריון. עד שב` 5 מדובר ב95% הצלחה. סיכויי ההצלחה יורדים ככול שגיל ההריון מתקדם. בארץ השימוש באופציה התרופתית מוגבלת מכיוון שע"פ החוק נדרשת בדיקת אולטרא סאונד המאשרת המצאותו של שק הריון בכדי לקבל את אישור הועדה. ההליך מבוצע במסגרת אשפוז יום בבי"ח תחת השגחה במשך כשעתיים, וכעבור יומיים תשוב לקבלת תרופה נוספת ושהייה נוספת של כ-6 שעות בבי"ח על מנת לעקוב אחר מצבה.

הפסקת הריון כירורגית מבוצעת עד שב` 12 בכל בתי החולים, כהליך שגרתי.
לפני ביצוע הגרידה תבוצע הרחבה הדרגתית של צואר הרחם על מנת למנוע פגיעה שעלולה לגרור בהריונות הבאי אי-ספיקה צווארית ואובדן הריון. ההרחבה תבוצע באמצעות החדרת כפיס אצה עם חוט משיכה בקצהו אשר סופח בהדרגתיות נוזלים וגורם לפתיחת צוואר הרחם. הגדרת הרופאים לתחושה בזמן החדרת הלמניריות תהיה `אי-נוחות`. מנסיוני המוגבל, הייתי מגדירה זאת ככאב. ממליצה לך לקחת מראש אופטלגין נוזלי לשיכוך הכאב, או כל משכך אחר שנמצא מועיל עבורך.
במידה וצוואר הרחם לא הורחב דיו, תבוצע הרחבה מכאנית באמצעות מכשיר דמוי עט, שיאפשר החדרה של צינור אשר ישאב את ההריון.
ההליך כולו יבוצע בחדר ניתוח גניקולוגי לרוב תחת הרדמה מלאה ובמקרים יוצאי דופן תחת הרדמה ספיניאלית. נסי להגיע נינוחה, חשבי חיובי, דמייני חופשה באיים קסומים כל דבר שינתק אותך מהמקום והזמן הנוכחיים. לאדרנלין עלולה להיות השפעה מעוררת במצבים כאלה ואין צורך בו בנוסף לתחושות והכאב שאת חווה.
כל תהליך ההכנה וההתאוששות מבוצעים לרוב במחלקת נשים ולא במחלקת יולדות.

גרידה מאוחרת

החל משב` 12 ועד שב` 23 ניתן לבצע גרידות אך לא בכל בי"ח. נכון למידע שיש ברשותי, בי"ח המוביל בגרידות מאוחרת הינו אס"ה, אחריו תה"ש ולאחרונה בי"ח קפלן החל לבצע גרידות בשב` מתקדמים.
היתרון הגדול בעיני לגרידה מאוחרת גלום באופציה הנגדית – לידה מוקדמת.
מנסיוני בשל "חדשנותו" של התהליך בארץ יהיו לא מעט רופאים שימליצו לכן להימנע מכך. מבדיקה שערכתי בזמנו, בארה"ב מבוצעות כשגרה גרידות מאוחרות. אילו ההליך היה לא בטיחותי דיו, אני מניחה כי הרופאים האמריקנים היו נמנעים מביצוע גרידות מאוחרות ועוברים לבצע לידות מוקדמות. ענין נוסף היא נסיון, ככול שבי"ח בו מבוצעת גרידה מאוחרת (או לצורך הדיון כל הליך רפואי) כשגרה, הסיכון שמשהו ישתבש קטן. המלצתי היא לפנות לבי"ח שמתמחה בהליך כדי להקטין את הסיכון ולהגדיל את הסיכוי לסיים את האפיזודה הזו בשלום.

מה הסיכונים? ניקוב/פגיעה בדופן הרחם והצטלקות שתקשה כניסה להריון חדש, אי ספיקת צואר הרחם, דימום, זיהום.
החל משב` 15 יתכן שתזדקקי לכדורי דוסטינקס להפסקת ייצור החלב. מומלץ לבקשם מבעוד מועד. כשלושה ימים לאחר הגרידה עלול להווצר גודש, וזה באמת הדבר האחרון שיש כוח לטפל בו.
כמה ימים לאחר הגרידה (בעיקר במקרים של גרידה מאוחרת) עלולים להופיע כאבי בטן קשים. מדובר ברחם המתכווץ לגודלו המקורי. כדאי ורצוי לקחת משכך כאבים ולהעלים את הכאב. תתכן חולשה ברצפת האגן וכתוצאה מכך יופיעו טחורים. מומלץ לטפל בהם באמצעות שתיה מרובה אכילת שזיפים מיובשים אכילת פירות וירקות והימנעות ממאכלים "עוצרים" כגון אורז ובננות. פעילות גופנית מתונה תוכל להועיל (הליכה מתונה)
לאחר הגרידה תקבלי אנטיביוטיקה מבי"ח ומרשם להמשך הטיפול. חשוב לטול את התרופה.
אין להחדיר לנרתיק טמפונים לאחר הפסקת הריון עד למחזור הבא, כמו כן יש להמנע מקיום יחסי מין שבועיים-חודש מהפסקת ההריון. לגבי הפעם הבאה, אם היא מענינת אותך כבר, התייעצי ברופאך. לרוב ההמלצה היא להמתין מחזור אחד מלא (שצפוי להגיע בממוצע עד 6 שב` אחרי הגרידה) ואז להתחיל לנסות לעבוד על ההריון הבא, אך הדבר משתנה ממקרה למקרה ובמידה ויש צורך לבצע בירור לגבי מצבך הרפואי ויכולתך לשאת הריון, כניסה להריון כרגע עלולה להיות מוקדמת מידי.

לידה מוקדמת , לידה שקטה

במקרים בהם קיים צורך להפסיק הריון בן 12 שב` ומעלה ברוב בתי החולים ימליצו על ביצוע השראת לידה המכונה גם "בוארו".
שיטה זו כוללת החדרת תרופות אל חלל הרחם ואל צוואר הרחם בכדי לעודד תהליך של לידה. תהליך זה עלול להמשך מספר ימים ומבוצע בחדר לידה. לרוב לאחר הלידה תאושפז האישה במח` נשים. לגיטימי להתעקש על כך! ההליך מבוצע תחת הרדמה אפידורלית וטשטוש של האישה על מנת לאפשר לאישה אקטיביות בזמן הלידה. באופן כללי קיים ניסיון רב בביצוע הפסקת הריון בלידה מוקדמת, ולכן רופאים רבים נוטים להמליץ עליה ולגמד את האפקט שלה ברמה הרגשית-נפשית ולתאר זאת כ"לידה", חלק מרופאי הפריפריהאינם מודעים לאופציה של גרידה מאוחרת ולכן לא מפנים נשים לבי"ח המתמחה בגרידות מאוחרות או המציע את שני האפשרויות. אני הייתי ממליצה ללכת ולבדוק אם תוכלי להכנס לגרידה מאוחרת בבי"ח המנוסה מאוד בהליך על פני לידה מוקדמת. כיום האופציה של לידה מאוחרת קיימת בבי"ח אסף הרופא, קפלן ותה"ש (נכון לינואר 2006)
עוד מידע, שבעיני חשוב, לעיתים, לאחר לידה מוקדמת תוכנס האישה לגרידה בחדר ניתוח מכיוון שהשליה, אינה יוצאת בשלמותה בלידה.
לעיתים בייעוץ לבחירת דרך סיום ההריון יעמדו שיקולים שאינם טובת האישה, אלא שיקולים מחקריים שונים ומשונים שאולי, במקרה יוכלו לסייע לפתור את תעלומת המום שבו לקה עוברך. כנ"ל לגבי נתיחות שלאחר המוות. הסיכוי שבדיקות אלה יסייעו בידך בהריונות הבאים הוא קלוש לעומת כאב הלב בקבלת דו"ח הנתיחה או הבחירה ללדת לידה שקטה על פני גרידה רק כדי לאפשר למחקר הגנטי בתחום להתקדם. אני יודעת שזו דעה לא כ"כ פופלארית בעיני מי שלא עומד בעין הסערה, אך כמי שעמדה שם וראתה את השיקולים הזרים הללו נכנסים בדלת הקדמית ומפנים ללידה במקום לגרידה, אני יכולה לומר לך שזה ממש לא צריך לענין אותך. עשי רק מה שלא יכביד עליך יותר מהמשא שבין כה את נושאת. אני למשל הסכמתי לעבור דיקור מי שפיר רגע לפני הפסקת ההריון כשאני תחת הרדמה. סירבתי ללידה (כדי שיוכלו לבדוק עד כמה המום חמור ולקחת דגימות כאלו ואחרות) וסירבתי למי-שפיר או המתנה לביצוע חלבון עוברי לפני הגרידה, כי גם כך ההמתנה היתה מורטת עצבים. נכון מחקרים רפואיים חשובים, אבל שלמותך הנפשית חשובה יותר.
ההחלטה אם להפרד או איך להפרד מהתינוק שנולד היא של בני הזוג. מומלץ להקדיש זמן להחלטה או להותיר לעצמכם פתח (נניח לצלם את התינוק/ת ולהפקיד את התמונות בידי קרוב משפחה עד שתחליטו שאתם מעונינים להביט בהן), להחליט שאחד מבני הזוג שמעונין יפרד מהעובר ויצטלם עימו והאחר שמעדיף שלא ימנע מכך.
מומלץ להניח את היד על ספרה של יעל בשור "להפרד לפני שמכירים", ניתן לקרוא את הפרק הדן באובדן הריון בספרה המצויין של ד"ר כריסטיאן נורת`ורפ גופה של אישה תבונתה של אישה. ניתן להיכנס לפורום אובדן הריון תמיכה אשר בפרדס (תפוז), שם ניתן לקבל מענה מלא לשאלותיכן ותמיכה אישית מחברות שעברו בדרך דומה באחד מהריונותיהן.

הסביבה הנורמלית לא יודעת איך לעכל את האופציה הנוראית הזו. יש כאלה שיאמרו לך "אני יודעת מה את עוברת" וזה רק יכעיס אותך יותר. יש כאלה שינסו לנחם בהריון החדש שעוד יהיה וגם זה יכול להיות ממש לא בראש שלך כרגע (אך כנגד יכול להיות העוגן, האי של שפיות שאליו מתקדמים אחרי הטראומה). אין חוקים ברורים, כל אחת מתמודדת כפי שכוחותיה מאפשרים לה ורצונותיה מנתבים אותה. כל בחירה היא לגיטימית.
אני חושבת שמה שהקל עלי ואפשר לי להוציא חלק מהמטען הנורא ההוא היתה חברה טובה שעברה אובדן כשנה לפני זה שאני חוויתי. היא באה אלי בחופשת המחלה המסתורית שלי עם התינוק שהיה בן חודש בעת ההיא. שמעה בעיקר, השתתפה, הבינה את תחושת החלל האיומה, ישבה איתי לארוחות בוקר מלוחות מדמעות, והיתה שם לתפוס לפני שאתרסק. אני חשתי צורך "לסגור מעגל" עם האנשי המקצוע שליוו את הריוני (דיאטנית קלינית ואחות קופ"ח) בפגישה לאחר הפסקת ההריון, כשהתאוששתי מעט מהחוויה, אך הדבר תלוי מאוד בתחושתך האישית.
אם אחרים יודעים על ההריון בעיני יש מקום לעדכן אותם דרך אחד מהחברים הקרובים אליכן, כדי למנוע את השוק או את איחולי המזל טוב. באמת שאין איך לנחם עכשיו, ובטח שלא להגיד לך שאלוהים רוצה להעביר לך איזשהו מסר באמצעות האובדן שזה עתה חווית, או שיותר טוב ככה, ותמיד יכול להיות גרוע יותר. התגובות האלה יכולות לשגע כשהן נאמרות בטיימינג הזוועתי הזה, אבל אם לרגע תסתכלי עליהן הן מנסות לתת הסבר הגיוני לדבר הארור והבלתי הגיוני בעליל שהתרחש במרחק נגיעה מהן עצמן. ולפעמים אולי קל יותר כשאומרים משהו מאשר כששותקים ומתעלמים ועוקפים בסיבוב רחב כאילו לא היו דברים מעולם?
פתאום את רואה סביבך שכ-ו-ל-ן בהריון. כן, כאילו כולם תכננו להראות לך שהעולם ממשיך לחיות, הפקידה בבנק, המוכרת בחנות התבלינים, השכנה ממול, אשתו של החבר הכי טוב של זוגך... ויכול להיות שגם תמצאי בסביבתך מישהי שנמצאת בדיוק בשב` שאת הייתי צריכה להיות בו. בריתות ושמחות אחרות הן לעיתים שדה מוקשים עבורך, אם את מרגישה שאין לך כוח לזה, פשוט תשלחי ד"ש וצ`ק עם בן משפחה אחר, או שתגיעי בלי ההמולה לבית (אם זה מאוד חשוב לך) או שתדחי את זה למועד מאוחר יותר.
עוד תגלית, לא מאוד משמחת היא שאת ממש ממש לא לבד בעייסק. שיש עוד לא מעט נשים חוו אובדן בסביבתך, ולך לא היה שיימץ. זה הרי לא משו שמגלים מראש לאף אחת שמתכננת הריון. לפעמים הן ירצו לדבר, ולפעמים לא. לפעמים הן ינקטו דרכי התמודדות שלך ממש לא מתאימות, אולי אפילו מקוממות, לפעמים תגלי אחות ונפש תאומה.
בן-הזוג שלך. גם הוא מוכה וחבול לא פחות ממך. נכון שהוא לא זוכה לתזכורות פיזיות לגבי מה שהיה ואיננו, אבל גם הוא לא יודע מה לעשות הוא כואב את הכאב שלך שמבחינתו הרבה פעמים הוא חסר צורה ומפחיד הרבה יותר. יחסי מין אסור בשלב הראשון, ואח"כ לפעמים אין ממש חשק. תק` שאחרי אובדן כזה יכולה מחד להרחיק עד כדי גירושין ומאידך יכולה לחזק את הקשר באופן משמעותי. אם יש קשיים כדאי לגשת לאיש מקצוע שיאפשר לכם לעבד יחד את הכאב ולהצליח לצעוד קדימה.

מאחלת לך שפע בריאות והחלמה מהירה,

ריש.

אסופת לינקים:

גלולת הפלה מיפג`ין


גלולת הפלה מיפג`ין (2)


דוסטינקס – כדור להפסקת ייצור חלב, עלון לצרכן 1


דוסטינקס – כדור להפסקת ייצור חלב, עלון לצרכן 2

http://www.leida.co.il/reply.asp?rep=271049
בטיחות גרידה

הפלה בוששת – הפלה טבעית


פורום אובדן הריון תמיכה – בפרדס:

קיימים עוד דיונים רבים בפורום "אמנות הלידה" הנוגעים באובדן הריון. ניתן לאתר את העיקריים שבהם ע"י הקשת המילים: הפלה, אובדן הריון, גרידה, לידה מוקדמת, ודוסטינקס.

*אורית גודקאר היא פסיכולוגית חינוכית מדריכה, עוסקת בחקר אמהות, קהילות וירטואליות
יעוץ להורים, טיפול, אבחון והדרכה 03-7311937

לינק לסיפור לידת הפלה בבית בפורום לידה


למדור אובדן הריון


 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש