במסגרת עבודתי של סיוע לאמהות מניקות אני נתקלת גם במצבים שאמהות נותנות תמ"ל, וגם במצבים שאמהות מפסיקות להניק. לעיתים זה אף נעשה בעידודי - כאשר אני מתרשמת שזה הדבר הנכון לעשותו. וגם אם אני חושבת שזה לא הדבר הנכון - אם זה מה שהאמא מחליטה - הרי שמבחינתה זה כן הדבר הנכון. וכל האמהות זוכות לתמיכה שלי, כולל איך לייבש חלב, כולל איך להאכיל מבקבוק, כולל איך לבחור בתמ"ל. ובעיקר תמיכה למצב הנפשי הקשה - יש אמהות שאני צריכה לנחם אותן שגם בלי הנקה הן אמהות טובות. אני רואה בזה חלק חשוב מעבודתי. וזה, אגב, גם מופיע בכל הספרות המקצועית של יועצות ההנקה המוסמכות כחלק מתפקידן. אבל זה בשום אופן לא מונע ממני לספר על חסרונות התמ"ל כאשר מתייעצים איתי האם כדאי לעבור לתמ"ל, או כאשר אני מסבירה מדוע כדאי להמנע אפילו מבקבוק אחד של תמ"ל בימים הראשונים, וגם בהמשך. כאשר התייעצה איתי לא מזמן אמא בפורום זה האם זה נורא שהיא מעשנת כמה סיגריות ביום, ואמרתי שהסיכון בהנקה עם כמה סיגריות הוא קטן מהסיכון של אי הנקה הותקפתי קשות. "סכנות של אי הנקה? לא הגזמת קצת?" והרי לא דיברתי על סכנות אי ההנקה עם אמא שנאלצה להפסיק להניק עקב קשיים שונים, ולא עם אמא שלא מניקה כי כך החליטה. רק עניתי לאמא שהתלבטה אם להמשיך להניק או לא. זו גם גישתי להנקה בעת לקיחת תרופות - מה יותר מזיק או מסוכן לתינוק - חלב עם כמות מזערית של תרופה או אי הנקה ותזונה בתמ"ל. לא נדיר ששואלים אותי בפליאה: מה זאת אומרת סכנה באי הנקה?
בהחלט קיימת הבעיה איך למצוא את שביל הזהב בין מתן מידע שלהורים רבים לא ידוע, לבין לא לפגוע בהורים אחרים. מעניין שהבעיה היא דווקא עם הנקה. אף אחד לא חש אי נוחות ולא מהלך על קצות אצבעותיו כאשר מסבירים את חשיבות החיסונים, חשיבות כסא בטיחות ברכב, חשיבות תזונה נכונה בכל גיל אחר, חשיבות אי עישון בהריון ועוד. אין מה לעשות - ההנקה היא נושא מאד טעון רגשית, ולא נותר לנו אלא לנסות להלך בין הטיפות.
ד"ר ליבוביץ מנהלת המרכז הרפואי להנקה, אודים
|
תוכן התגובה:
|