www.leida.co.il   
 

מבוא ליוגה

 מאת: רותי קרני הורוביץ

יוגה היא מילה בשפה הודית עתיקה ששמה סנסקריט. משמעות המילה יוגה הינה אחדות או איחוד או האחדה. לפי פרשנות אחרת היוגה משמעה יישום או ביצוע או חיבור. בכך היא דומה למילה האנגלית YOKE שמשמעותה רתמה או עול. כדי להבין מעט יותר את המושג יוגה, ואת הבעייתיות שבפירוש שלו, כדאי שנכיר מעט את הסביבה שלתוכה נולדה היוגה, את המרקם שממנו נוצרה, את התחביר, או בפשטות את השפה.
השפה הסנסקריט היא בת כחמשת אלפים שנה, בדיוק כמו העברית, וכתבי הקודש שלה, האופנישדות והוודות, הנם כנראה בני אותו גיל שמיוחס גם ביהדות לבריאת העולם. משמעות המילה סנסקריט הינה דיוק או מסירה מדויקת. הסנסקריט, בניגוד לעברית, לא היתה שפה מדוברת, כמו העברית עד לפני 2000 שנה, כך שאין דרך לוודא משמעות אמיתית של מילים בה. כתבי הקודש העתיקים מדברים גם על היוגה, אולם הסברה היא שהיוגה הועברה בעיקר כמסורת שבעל פה, על-ידי הרישים - מורים שראו, במשך אלפי שנים, לשושלות תלמידיהם.
הספר הכתוב הראשון של היוגה מיוחס לפטאנג`לי, שחי, לפי סברות מסוימות כמאתיים שנה לפנה"ס, ולפי סברות אחרות מאה או מאתיים שנים אחרי הולדת ישו. לפי המיתולוגיה ההודית, הנחש בעל אלף הראשים, מה שמזכיר נחש במיתולוגיה אחרת שגם הוא אחראי על הדעת, נפל PAT לתוך כף היד ANGALI של אשה צדקת בשם גונקה ששיוועה לבן, מה שמזכיר מיתולוגיה אחרת בנושא אמהות חסודה ללא הזדווגות.
קיימת מחלוקת מסקרנת לגבי השאלה כמה אנשים היו פטאנג`לי. מסופר על פטאנג`לי אחד שעסק בבלשנות וכתב את הפירוש לספר הדקדוק של פֵּנִינִי, ועל פטאנג`לי שכתב את ספר הסוטרות של היוגה. לפי דעות מסוימות מדובר בשני אנשים שונים, ולפי דעות אחרות מדובר באותו אדם, שחבש את שני הכובעים, וזה לא מפתיע, שכן, כזכור, מדובר במקור ביצור בעל אלף ראשים.
פטאנג`לי, בכל מקרה, היה כנראה פילוסוף גדול ומבין גדול במדע התודעה והמטאפיסיקה, ובנוסף גם בלשן ועורך מוכשר. הוא נחשב לאבי הראג`ה יוגה - היוגה המלכותית או היוגה של דרך המלך, יוגה של ההכרה. הוא ריכז או תימצת את דבריו בסוטרות. סוטרה משמעו חוט או אולי קוהרנטיות, קו מחשבה, כך שהכתבים לו מזכירים מאד בסגנונם את אלו של הפילוסוף בן המאה העשרים לודוויג וויטגינשטיין . פטאנג`לי את משפטיו או פסקאותיו כשהם ממוספרים, כל אחד מהם עומד בפני עצמו, אך גם מקושר לזה שלפניו ואחריו. כמו פיסקאותיו של וויטגינשטיין, חלק מהפסקאות נראות בהירות יותר וחלק נראות סתומות לחלוטין, ובראשן הפסקה הידועה ביותר אולי:
"את מה ששניתן לומר - אותו יש לומר בבהירות, ואת מה שאי אפשר לומר בבהירות - על זה יש לשתוק"
פטאנג`לי אומר לדוגמא:
I V .14 "זהות דבר נובעת מייחודו ומתהליך ההשתנות שלו"
I V .15 "זהות דבר היא אחד ואילו התודעה בהתפצלות; דרכי השתיים נפרדות"
כזכור, פטאנג`לי נחשב לאבי היוגה של ההכרה, רא`גה יוגה, שנחלקת לשמונה שלבים שאמורים להביא לזיכוך של התודעה ולמיזוג מושלם שלה עם התודעה המוחלטת. אחד השלבים הוא הריסון הגופני, ההאטה יוגה, היוגה של הריסון הגופני או המשמעת הגופנית. אבל בנוסף ליוגה של ההכרה קיימים סוגים נוספים של יוגה: יש בהקטי יוגה שהיא יוגה של התמסרות מתוך אהבה לאל או לגורו -הארי קרישנה לדוגמה. הדיאנה יוגה היא היוגה של המדיטציה, עליה מבוסס הזן. המדיטציה מתחלקת לשיטות שונות: מנטרה יוגה - יוגה של מילות הקסם, וינטרה יוגה - היוגה של הסמלים כגון מנדלות וכו`. קרמה יוגה היא יוגה מתוך עבודה. ג`נאנה יוגה, שהיא היוגה של האינטלקט - הפילוסופיה.
היוגה הגופנית, ההאטה יוגה, מבוססת על הימצאות בתנוחות (אסנות), שהביצוע המושלם שלהן קורה כשהמאמץ נעלם.
המטרה, שניצבת בסוף כל השבילים המגוונים של היוגה היא הארה, והימצאות במצב מאוחד עם התודעה המוחלטת, מה שמבטיח אושר ושחרור ממעגלי ההיוולדות החוזרים.
היוגה קושרת את הנעשה במישור המנטלי, עם הנעשה במישור הגופני, כך שהטופוגרפיה של התודעה מקבילה ממש לטופוגרפיה גופנית. מבחינת היוגה, האתר שבו מתבצעת ההארה הוא אנך עמוד השדרה או בסנסקריט שושומנה. לפי היוגה, רובץ נחש התודעה ששמו קונדליני כשהוא כרוך סביב בסיסו של עמוד השדרה, אזור עצם הזנב. כדי להגיע למצב ההארה עליו לטפס במעלה השושומנה, המקבילה לדורה, שהיא צינור מלא ריק בעמוד השדרה, עד שהוא מסוגל לפרוץ החוצה מהקדקוד, והאדם שבו התרחשה התופעה - מואר.
הבעיה שבה נתקל אותו נחש קונדליני היא התחנות לאורך עמוד השדרה של המרכזים האנרגטיים, הנקראים צ`קרות או גלגלי אנרגיה. אם הם סגורים, הם חוסמים בפני הנחש את הדרך לעלות, ואת ההארה להתרחש. ההארה מותנית, אם כן, בעמוד שדרה גמיש.
כדי לתעל את הקונדליני במעלה השושומנה, נעזרים בהגמשה של עמוד השדרה, ובשליטה על אותה אנרגיה הפועלת על המרכזים. האנרגיה הזו מכונה פראנה, או כוח החיים או תמצית החיוניות, וניתן להקביל אותה ליסוד הצ`י הסיני, או ליסוד האתר, ולכל יסוד בלתי נראה, מקביל בכל שפה. הפיסיקה רתמה לצורך כך את המושג אנרגיה.
על-פי היוגה, מצויה הפראנה בכל מקום, ואם רוצים לראות אותה, אפשר להביט בשמים תכולים. הריצודים הקטנים שניצן להבחין בהם הם הפראנה הנראית. הדרכים להגביר את הפראנה רבות. לוחמי המזרח, טאי-צ`י, לדוגמא, משתמשים באגירה וחישול של הפראנה, שהוא כחו כל יכול, פוטנציאל טהור, לחישול: אימונים חמורים ומשמעת של ריכוז הדעת כדי להפוך את הפראנה, או במקרה שלהם את הצ`י, כאמור, לאנרגיה מפוצצת, צעד קטנטן לפני ההתגשמות החומרית - ככלי נשק ההולם ביריב, או למגן בלתי חדיר, לפי הצורך. ביוגה משתמשים בטכניקות שונות של נשימה כדי להעלות את רמת הפראנה בגוף בכלל, באיבר מסויים וכו`. דרך נוספת של היוגה לפתיחת הצ`קרות היא ריכוז באזור המקביל לגוף בסמלים או בצלילים.
לדוגמה, הצ`קרה העליונה בגוף, האחראית על הראיה הפנימית, ההבנה והINSIGHT , נקראת סהררה, וסימנה האיצטרובל - פרח אלף עלי הכותרת, והיא מצויה במקביל למיקומה של בלוטת האיצטרובל. אפשר להתרכז בצורתה ולפתח אותה עוד יותר בעזרת המיקוד. שיטות נוספות שאולי צמחו מתוך היוגה, מלמדות שימוש אחר במיקוד המחשבה. הזן מדיטציה למשל מלמד צפיה דוממת בנעשה במחשבה ב"רעש הפנימי", ובשיח המתקיים ללא הרף בתוך ההכרה, תוך יצירת רצף של "עד דומם", שיטה המזכירה אולי את חלוקת הקשב של גורדייף לצורך יצירת מרכז כובד קבוע של הרצון. ניתן לראות, אם כן, שהריכוז, השימוש בכוחות המנטליים, הנו חלק בלתי נפרד מהעשיה ביוגה.
עסקנו מעט במהות של היוגה, בהיסטוריה ובמקורות המזרחיים שלה, ועתה נתקדם עוד צעד לקראת ההווה ונראה איך הגיעה היוגה למערב. כדברי האמרה GREAT MINDS THINK ALIKE, לא כדאי לחפש אב אחד מוחלט ליוגה המערבית. הידועים מבין המורים שהגיעו במהלך המאה הזו מהודו והורו את היוגה במערב הם סוואמי וישנו דיבננדה, שפתח את מכון שיבננדה, על שם מורו, וכתב את ספר היוגה השלם, סוואמי וויויקאננדה, אבי הוויפאסנה, איינגאר, שהפך את ההאטה יוגה למנואל מדויק וטכני מאד, ועוד מורים.
בישראל ידועים במיוחד מכון שיבננדה, איינגאר, מכון וינגייט כמכשיר מדריכים ליוגה, מכון רמהקרישננדה, מכון פראנה, ועוד.
כל מורה צובע את היוגה שהוא מעביר באישיות שלו ובתפיסה שלו את העיקר והטפל, כך שקשה לדבר היום על יוגה טהורה, אלא יותר על "מטריה" רעיונית גדולה וזו בעיה, מפני שהאדם הסביר מאולף להאמין בסמכות חיצונית, או יותר נכון לעמת את הסמכות העליונה שלו שהיא החוויה העצמית של האמת, עם סמכות חיצונית כלומר דבר שהוא מספיק עקיב, קוהרנטי ומובהק.

עקרונות הראג`ה יוגה
יאמה - מוסר. אהימסה (גאנדי) אי-אלימות. אין לפגוע האף יצור חי במעשה, בדיבור או במחשבה. כולל אי פגיעה בגוף שלך
ניאמה - מישמעת. גופנית ורוחנית. לקום מוקדם בבוקר ולמלא את החובות שמוטלות עליך. לרסן את המחשבות ואת המעשים
פראנה-יאמה - שליטה באנרגיה בעזרת תרגילי נשימה. פרראנה הוא השם היוגי לאותה איכות הנותנת חיים ליקום. היא מקבילה למושג הצ`י בסינית או ההרי ביפנית. בעולם שלנו היא מזוהה אולי עם אחד הרכיבים שבאויר. דרך טובה לראות פראנה היא להתבונן בשמיים. התנועות הקטנות הן הפראנה.
אסנה - תנוחה נוחה ונעימה. ההאטה יוגה מבוססת בעיקרה על מגוון אסנות.
פראטיה הארה - צמצום החושים. עוצמים עיניים, נועלים צ`קרת סנטר, מודרות בידיים, קומבקה - פי טבעת כדי למנוע בריחת אנרגיה.
דאהאיהנה - ריכוז. בתכונה (של אופי) או באובייקט. כאן עדיין יש במתבונן הפרדה בין אני ובבין האובייקט הנצפה
הגות - מדיטציה. אני והאובייקט אחד
סמדהי - שחרור ואחוד

עקרונות הפילוסופיה ההינדית
העולם הוא אשליה הנוצרת על ידי התודעה והחושים - מאיה
המוצקות אינה נמצאת בחומר אלא שהיא הפרשנות שלנו לעולם. החושים הם אבני הבנין של מאיה, עולם האשליה שהוא עולם התופעות. בניגוד לתפיסה המערבית הרואה בעולם קיום מוחשי בפני עצמו.
מעשי האדם גוררים תגובה הגוררת לידה מחדש (קארמה)
לכל אדם נשמה פרטית ונצחית (אטמן) שאינה ניתנת להשמדה ושיכולה להתאחד עם הנשמה הגדולה (מאהה-אטמן). האטמן לבושה בחושים והיא מנהלת עם העולם מעין משחק, כמו ריקוד. תכונת האטמן היא ליצור עולמות
מפני שהאשליה אינה אמת, מה שיכול ליהרס אינו קיים, ומה שקיים, נצחי.
האטמן נולד בגוף שמשלם על חטאות העבר
הרצון יוצר חובות משני הצדדים, הקוסמוס והמיקרוקוסמוס, האדם.
השחרור מהגלגולים מביא לאיחוד הנשמה הפרטית האישית עם הנשמה הגדולה
כל פעולה שנועדה לקרב אותך לאלוהות היא יוגה
יוגה היא שיטה לריסון גלי ההכרה
האלים העיקריים לפי ההינדו
בראהמה - הבורא היוצר בהבל פיו או בנשימה. נשימה מלאה של ברהמה נמשכת 360 מליון שנה
וישנו - קרישנא (המשמר/מקיים)
שיווא - ההורס את העולם, ממית ומחריב את האשליה. שיוואננדה - אוהבי שיווא



איינגר יוגה



פיתול בשכיבה על הגב



הרמת גב



עולל בשכיבה על הגב



חיבוק שכמות בשכיבה על הגב



הרמת רגל בשכיבה על הצד



עובר



ישיבה יפנית



מתיחת שכמות בישיבה יפנית



פתיחת עקבים בישיבה הפוכה



אריה



חתול



תנועות אגן בחתול



מתיחת רגל בחתול



שחרור כפות רגליים בחתול



פיתול פשוט בישיבה



כפיפה קדימה בפרפר



כפיפה הצידה בישיבת פיסוק



שחרור ברכיים בישיבת קרוס



עליה מצפרדע בתנוחת תפילה



בובת סמרטוטים



ברכה לשמש



מבוא לדמיון מודרך